Olimpiada nu mai este demult doar cel mai important eveniment international multisportiv. In 2012 putem vorbi despre cel mai important si eficient eveniment de advertising pentru mega companiile prezente in intreaga lume.

Cifrele arata ca Jocurile Olimpice din 2012 au fost transmise in 220 de tari, numarul telespectatorilor fiind cel mai mare din istoria Jocurilor Olimpice Moderne.

Reteaua de televiziune NBC a precizat ca Jocurile Olimpice de la Londra 2012 a reprezentat cel mai urmarit eveniment din istoria televiziunii americane, cu peste 219 milioane de telespectatori care au urmarit aceste jocuri. BBC-ul a raportat de asemenea un numar fabulos, nu mai putin de 340 milioane de telespectatori, adica aproximativ 20 de milioane de persoane zilnic fata de 7,5 milioane cate persoane au fost in timpul Olimpiadei de la Beijing. La aceste cifre se adauga si cei 106 milioane de telespectatori iubitori ai Eurosportului. Si, sa nu uitam ca, doar… 9 milioane de bilete au fost vandute. Vizibilitatea este maxima pentru sponsorii Olimpiadei, iar privilegiile oferite acestora sunt din ce in ce mai mari pentru ca ei sustin vizibil realizarea acesteia. Bugetul cheltuit de organizatorii Olimpiadei a atins valoarea de 23 miliarde de dolari, din care sponsorii aduc 2,1 miliarde iar 3,5 miliarde vin din vanzarea drepturilor de televizare a jocurilor.

Extremismul copyright-ului

Ideea implicarii celor mai importante companii din lume in acoperirea costurilor de organizare ale Jocurilor Olimpice a aparut inca din 1985. Michael Payne, fostul director de marketing al Comitetului Olimpic International din acea perioada, este cel care a gandit programul Top si “functia” de partener olimpic pentru companiile internationale. “Banii veniti din sponsorizarea lor erau impartiti intre orasul gazda si tarile din intreaga lume pentru a acoperi costurile trimiterii atletilor la Jocurile Olimpice. In schimb, companiile aveau dreptul exclusiv de a folosi marca Olimpiadei si li se garanta ca doar produsele lor vor fi vandute in cadrul Jocurilor Olimpice. Dar ce se intampla acum e mult prea mult. Nu am intentionat niciodata sa inchidem o florarie care isi aranjeaza vitrina folosind cercurile olimpice sau un pub care foloseste torta olimpica ca simbol”, a declarat Michael Payne pentru The Independent.

Declaratia lui Michael Payne vine dupa ce oficialii au declarat ca posesorii de bilete la Olimpiada din Londra nu aveau dreptul sa intre in salile de spectacol daca purtau un tricou inscriptionat cu marca Pepsi, concurentul oficial al unuia din cei 11 parteneri olimpici –  Acer, Atos, CocaCola, McDonald’s, Dow, GE, Omega, Panasonic, P&G, Samsung si Visa. Pozitia oficialilor pare absurda, asta daca s-ar ignora ca fiecare din cei 11 au platit in jur de 100 milioane de dolari pentru sponsorizare si eliminarea concurentilor din peisajul olimpic timp de patru ani.

La acesti mega sponsori, se adauga si Adidas, BMW, BP, British Airways, EDF, Lloyds – companii care au fost strict sponsori ai Olimpiadei de la Londra, platind fiecare in medie 63 de milioane de dolari, in timp ce firmele suportere Adecco, ArcelorMittal, Cadbury, Cisco, Deloitte, Thomas Cook si UPS au platit doar … 31 milioane de dolari. La aceste sume s-au mai adaugat si sponsorizarile a 28 de companii furnizoare ce au platit fiecare 15 milioane de dolari si printre care am putea regasi companii precum Next, Heineken Uk, Nielsen. Totalul? Aproximativ 2,1 miliarde de dolari stransi din partea acestor sponsori activi care si-au cerut rand pe rand drepturile.

Dai un ban si stai in fata

Pentru investitia platita companiile si-au impus propriile reguli, unele cam sfidatoare. De exemplu, elevilor care au facut parte din Garda de Onoare pentru atleti in cadrul Ceremoniei de Deschidere a Jocurilor Olimpice li s-a spus sa nu poarte incaltaminte sau tricouri branduite vizibil cu alte companii decat cele declarate sponsori oficiali.

De asemenea, atletilor li s-a interzis promovarea propriilor sponsori in timpul Jocurilor si cu trei ani inainte, daca acei sponsori nu fac parte din lista partenerilor oficiali, desi nici imaginea McDonald’s si a niciunui sponsor prezent nu ar fi avut de suferit daca un inotator ar fi facut reclama la lentile de contact de exemplu.

Minte sanatoasa in corp sanatos

Reprezentantii Olimpiadelor, media si societatea isi pun intrebari privind continuarea parteneriatului cu McDonald’s si Coca-Cola din cauza nivelului ridicat al obezitatii si al obiceiurilor de alimentatie. Dar cei doi aduc cam 200 de milioane de euro, bani care sustin realizarea acestor Jocuri. Astfel alegerea este una dificila, care inclina spre acceptarea acestora de dragul banilor.

Societatea insa deja a inceput sanctionarea lor. Brandwatch si MediaCom au realizat o analiza cu ajutorul monitorizarii social mediei, iar rezultatele se arata dureroase pentru unii finantatori. Potrivit acestui studiu ce ia in considerare 353.000 de tweet-uri McDonald’s este cel mai prost vazut sponsor, unul dintre comentari spunand astfel: “E ca si cum sustii ca tigarile reprezinta remediul cel mai bun pentru cancer”. Pana la o decizie finala compania a avut deschis cel mai mare restaurant din lume cu suprafata de 3.000 de metri patrati (in imediata apropiere a stadionului), 2.000 de angajati, 1.500 de locuri si 20 de puncte de incasare.

“Daca n-ar exista sponsori mari care investesc anual zeci de milioane de lire in Olimpiada, aceasta n-ar exista in forma ei actuala. Dar observam o tendinta de a fi criticati mult, pe nedrept”, a subliniat Muhtar Kent, presedintele companiei Coca-Cola, constient ca Olimpiada de la Londra a fost un real succes din punct de vedere al publicitatii moderne.