Produsele cosmetice din magazine, indiferent daca sunt fabricate in UE sau importate, trebuie sa respecte  din luna iulie standarde de siguranta mai stricte si reguli pentru o informare mai buna a consumatorilor a anuntat  Comisia Europeana citata de Mediafax.

Noul regulament privind produsele cosmetice, adoptat in 2009, a intrat in vigoare la 11 iulie 2013, in urma unei perioade de tranzitie care a permis industriei sa se adapteze la noile norme.

Astfel fiecare producator va trebui sa isi notifice, o singura data, produsul cosmetic introdus pe piata prin portalul UE de notificare a produselor cosmetice (Cosmetic Products Notification Portal – CPNP). Datele stocate in acest portal vor permite personalului centrelor nationale de toxicologie sa aiba acces in cateva secunde la compozitia produselor, in cazul unor accidente, iar autoritatilor competente sa acceseze cu usurinta informatii referitoare la toate produsele cosmetice introduse pe piata in UE, in scopuri de supraveghere a pietei.

Persoana responsabila va avea si obligatia de a raporta efectele nedorite grave autoritatilor nationale competente. Autoritatile vor colecta si informatii provenite, de exemplu, de la utilizatori si de la profesionisti din domeniul sanatatii si vor fi obligate sa schimbe astfel de informatii cu alte state membre ale UE.

Colorantii, conservantii si filtrele UV, inclusiv cele care sunt nanomateriale, din produse trebuie sa fie autorizate in mod explicit. Produsele care contin nanomateriale nerestrictionate de Regulamentul privind produsele cosmetice vor fi supuse unei evaluari complete de siguranta, la nivelul UE, in cazul in care Comisia are suspiciuni in privinta lor. Nanomaterialele vor trebui indicate in lista de ingrediente de pe eticheta folosindu-se cuvantul “nano” intre paranteze dupa denumirea substantei: de exemplu, “dioxid de titan (nano)”.

Producatorii care doresc sa includa o declaratie pe produsele lor, de exemplu “eficienta timp de 48 de ore” pentru deodorante, vor trebui sa indeplineasca sase criterii comune: conformitate juridica, veridicitate, elemente probatorii, onestitate, echitate si alegere in cunostinta de cauza. Pe baza acestor criterii, autoritatile nationale competente vor fi in masura sa verifice declaratiile.

Produsele cosmetice nu inseamna numai produse de machiaj, parfumuri si lotiuni dupa ras, ci si produse vitale pentru sanatatea si bunastarea consumatorilor, precum cele de protectie solara, de curatare si pasta de dinti.

Photo credit: » Zitona « / Foter / CC BY