Peste un sfert dintre romani nu mai au bani dupa acoperirea cheltuielilor de baza, iar dintre persoanele care mai raman cu bani, 30% ii folosesc pentru plata datoriilor, 26% economisesc si 23% isi cumpara haine noi, potrivit unui sondaj Nielsen potrivit Mediafax. Totodata, 19% aduc imbunatatiri locuintei, 17% se distreaza in afara casei, 16% merg in vacante si concedii si 13% achizitioneaza produse tehnologice noi, potrivit sondajului global privind increderea consumatorilor si intentia de a cheltui.

 

Comparativ cu media europeana, romanii isi prioritizeaza in mod diferit banii ramasi. Astfel, cei mai multi europeni – 33% – spun ca ii folosesc pentru a economisi, 30% isi cumpara haine noi, 27% achizitioneaza vacante, 25% isi platesc din datorii si 23% cheltuie pe divertisment inafara casei. Media europenilor care raman fara bani dupa acoperirea cheltuielilor de baza este de 22%. Rezultatele pentru Romania sunt in linie cu media europeana in ceea ce priveste amenajarea casei (20%) si achizitia de noi produse IT (15%).

Prioritizarea la nivelul cheltuielilor discretionare este foarte clara mai ales atunci cand observam ca rezultatele pentru Romania sunt in linie cu media europeana in special in ceea ce priveste amenajarea casei si noi produse IT, dezvaluind cei doi poli fundamentali ai societatii noastre in acest moment, anume segmentul de consumatori mai static, mai conservator si segmentul mai dinamic, care tinde din ce in ce mai mult spre modernitate”, a declarat Catalina Laschon, director al departamentului de Cercetare a Consumatorului al Nielsen Romania.

Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), veniturile medii pe gospodarie au fost in trimestrul al treilea al anului trecut de 2.528 lei pe luna, iar cheltuielile au insumat 2.267 lei, aproape 90% din venituri. Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii si transferurile catre administratia publica si privata si catre bugetele asigurarilor sociale, sub forma impozitelor, etc . 

In ceea ce priveste tendinta la nivel global, Nielsen arata ca intentia de cumparare a scazut in ultimul trimestru al anului trecut pentru toate categoriile de produse si activitati si a revenit la nivelul atins in trimestrul al patrulea din 2012.

“Atat la nivel global, european, cat si la nivel local, consumatorii sunt intr-un proces constant de a invata sa isi prioritizeze cheltuielile. Ca urmare, observam, la nivel global, o scadere a intentiei de a cheltui pe divertisment in afara casei, pentru articole de imbracaminte (31%), vacante (32%) (…). In acelasi timp, la nivelul tarilor investigate in studiul nostru global, am observat ca intentia de a economisi (47%), cheltuielile pe tehnologiile nou aparute (24%) si cheltuielile pe proiectele de modernizare a casei (20%) au scazut cu cate 5 puncte procentuale, ajungind in linii mari la rezultatele de la finalul anului 2012”, a mai spus Catalina Laschon.

Sondajul global al Nielsen masoara nivelul de incredere a consumatorilor, principalele ingrijorari ale acestora si intentia de cumparare in randul a peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari.

Photo credit: BruceTurner / Foter / CC BY