FMCG-ul, un domeniu care isi pierde din atractivitate pentru investitori

Pe masura ce situatia economiei globale se imbunatateste, riscurile din industria FMCG duc la pierderea interesului investitorilor mai ales ca, in ultimii zece ani, companiile din industria de produse de larg consum au reusit sa-si creasca marjele de profit cu doar 0,6%, se arata in raportul EY – Margin Unlocked.
In conditiile in care asupra profitabilitatii se exercita presiuni, atat in pietele dezvoltate cat si in cele emergente, companiile de bunuri de consum vor fi nevoite sa depuna eforturi tot mai mari pentru a genera valoare pentru actionarii lor, se arata in raport.
Marja de profit FMCG, previzibila si stabila, dar mica
Comparativ cu alte industrii, marjele de profit din FMCG au fost previzibile si stabile din 2003. Din acest motiv, sectorul a fost foarte atractiv pentru investitori pe timpul crizei economice. In pofida programelor de crestere a productivitatii si a eforturilor de reducere a costurilor, marja de profit a inregistrat o crestere foarte mica – de doar 0,6% pe toata durata crizei economice.
Din anul 2009, multe alte sectoare si-au crescut progresiv marjele de profit. In sectorul tehnologiei, de exemplu, marjele au crescut de la 15,2%, la 19,4%, marcand un salt de 4,2 puncte procentuale.
Performanta actiunilor din sectorul de bunuri de larg consum a fost devansata de alte sectoare, ceea ce justifica preocuparea investitorilor in privinta profitabilitatii si a perspectivelor de crestere din acest sector. Acest lucru reprezinta, in plus, o potentiala vulnerabilitate.
Cu toate ca actiunile din sector au reprezentat o optiune sigura pentru investitori pe durata crizei, companiile din FMCG vor fi nevoite sa faca eforturi mai mari ca sa-si mentina actionarii multumiti si pentru a-si pastra atractivitatea pentru investitori.
Obstacole in calea imbunatatii marjelor
Companiile au identificat o serie de motive pentru care nu reusesc sa-si creasca eficient marjele. Potrivit raportului, 39% dintre companii considera ca prejudecata privind nivelul scazut de crestere a marjelor din sector reprezinta principalul obstacol in calea imbunatatirii acestora. Alti factori identificati ar fi: blocarea unor sume prea mari in costurile fixe, informatiile insuficiente, lipsa de focus a echipei de conducere, precum si o lipsa de abilitati si competente in privinta marjelor.
Strategii de succes
O imbunatatire sustinuta a profitabilitatii este una dintre cele mai eficiente cai de atragere a interesului investitorilor. Companiile de bunuri de larg consum trebuie sa faca fata, insa, la provocari venind din mai multe directii. Atat in pietele dezvoltate cat si in cele emergente, principalele directii de crestere fie au incetinit dramatic, fie au scazut, iar permanenta presiune pe scaderea preturilor din partea clientilor, alaturi de cresterea costurilor de productie, au facut ca managementul marjelor sa devina o provocare complexa.
Raportul EY – Margin unlocked – a analizat situatia a 183 companii de bunuri de larg consum din intreaga lume, inclusiv companii care au adoptat un management neconventional al marjelor, pentru a afla ce anume face diferenta pentru companiile performante din acest sector. Astfel, studiul arata ca multe companii de bunuri de larg consum au inca o abordare tactica reactiva in privinta mentinerii sau a cresterii marjelor. Ele se marginesc sa faca doar unele schimbari punctuale, atat in privinta profitului cat si a pierderilor, care nu pot asigura o crestere a marjelor la nivelul intregii companii.
Trei factori critici pentru succes
Rezultale studiului arata ca exista diferente considerabile in privinta performantei in cadrul industriei. Exista companii care au reusit sa evolueze impotriva curentului, inregistrand cresteri ale marjelor situate intre 22,7% si 28% – de mai mult de sapte ori mai mari comparativ cu performantele inregistrate de alte companii din sector.
Raportul identifica trei factori-cheie determinanti pentru succesul companiilor din FMCG care vizeaza performanta in actualul context economic: