In 2013, piata europeana a spatiilor de retail a inregistrat un volum al investitiilor de 34 miliarde de euro, in crestere de la 29 miliarde de euro in 2012. Activitatea pe aceasta piata a fost mai intensa in trimestru al patrulea cand s-au realizat tranzactii in valoare de 12 miliarde de euro. Volumul investitiilor in sectorul de retail din Romania reprezinta mai putin de 1% din volumul total inregistrat la nivel European in 2013.
Marea Britanie si Germania au totalizat 33% (11,1 miliarde de euro), respectiv 27% (9,3 miliarde de euro) din volumul tranzactionat in 2013. Cu toate acestea, cea mai mare crestere a fost inregistrata in Europa de Sud, volumul din aceasta regiune fiind in crestere de la 0.7 miliarde de euro in 2012 la 3 miliarde de euro in 2013.
Investitiile in centre comerciale au revenit brusc in 2013 cu un volum de 17 miliarde de euro, in crestere de la 13,7 miliarde de euro in 2012. Piata centrelor comerciale din Marea Britanie a fost extrem de favorabila, reprezentand 31% din volumul inregistrat la nivel european. In afara pietelor principale, in Europa de Sud s-au inregistrat niveluri accentuate de activitate, cu un volum total de aproximativ 1.7 miliarde de euro in 2013.
Adrian Powel, seful EMEA Retail la DTZ comenteaza: “Odata cu imbunatatirea perspectivelor macro economice din Europa, observam si o revenire mult asteptata a increderii consumatorilor si retailerilor. Acest mediu comercial pozitiv continua sa atraga o sursa tot mai mare de capital pe pietele de retail din Europa ce se reflecta intr-o comprimare a randamentelor, in special pe pietele care nu au inregistrat cresteri de capital in ultimii ani. Actorii de pe piata continua sa favorizeze activele din centrele comerciale care totalizeaza 61% din totalul investitiilor de retail in 2013.”
Potrivit sefului CEMEA Research la DTZ, Magali Marton, in viitor segmentul de retail va continua sa beneficieze de un interes crescut din partea investitorilor. Pe segmentul premium, acestia vor profita de revenirea dezvoltarilor de centre comerciale in intreaga regiune. In acest context, se asteapta ca volumul investitiilor de retail sa atinga volumul de 38 miliarde de euro in 2014, din care 17-18 miliarde de euro sa fie investite in centre comerciale.
Fondurile de investitii au ramas jucatori dominanti in ceea ce priveste investitiile in retail si centre comerciale, acoperind proiecte de toate dimensiunile. Desi investitorii imobiliari listati la bursa au fost interesati in principal de achizitii de proprietati cu preturi intre 100 si 500 mil. de euro, volumul activelor vandute in 2013 de catre acestia a depasit volumul celor achizitionate.
„Volumul tranzactiilor de investitii in sectorul de retail in Romania a crescut semnificativ in 2013 fata de 2012, pana la aproximativ 190 milioane de euro, ceea ce reprezinta aproape 60% din totalul investitiilor in proprietati comerciale. Insa, analizand volumul total al investitiilor in retail din Europa, tranzactiile de pe plan local reprezinta mai putin de 1% din volumul inregistrat la nivel european, majoritatea achizitiilor fiind realizate de un singur investitor. Privind in perspectiva, ne asteptam ca, pe fondul imbunatatirii indicatorilor macroeconomici din ultimul an, Romania sa revina usor in atentia investitorilor straini, in special a celor ce urmaresc randamente mai ridicate decat cele obtinute pe pietele din vestul Europei”, a declarat Marius Grigorica, Senior Consultant in cadrul departamentului de investitii DTZ Echinox.