Cum s-au descurcat cei mai mari producatori de confectii din Romania anul trecut? Pentru cine produc? Cifrele arata o revenire a interesului retailerilor internationali pentru zona manufacturiera din Romania.
Un clasament realizat de Dialog Textil, cu sprijinul Oficiului National al Registrului Comertului, arata ca cea mai importanta firma de confectii din Romania este Benrom Sibiu, furnizorul principal al grupului italian United Colors of Benetton. Cu toate ca inca se claseaza pe primul loc, cifra de afaceri a Benrom aproape s-a injumatatit anul trecut fata de 2012. Astfel, de la 590 de milioane de lei in 2012 s-a ajuns la 303 milioane de lei in 2013.
Un material scris de Amelia Turp-Balazs pentru Dialog Textil, partener Retailers.ro
Pe locul secund se situeaza IC Companys Romania SRL (237 mil. lei), pe care am inclus-o chiar daca nu are productie efectiva, ci intermediaza contracte cu clienti din zona de moda scandinava.
Urmeaza pe locul trei Alison Hayes Romania, cu aproape 200 mil. lei, care produce in special pentru clienti din Marea Britanie, iar apoi, pe locul patru, Formens SRL din Botosani, producator de confectii pentru barbati. Dupa investitii italiene, cipriote, franceze sau germane, avem pe locul sase si un producator roman, Pandora Prod din Focsani, care a realizat o cifra de afaceri de 128 mil. lei.
Ceea ce clasamentul nostru nu a inclus, dar ar trebui mentionate totodata, sunt cateva exemple de producatori de lenjerie de corp de talie mare. Primul exemplu este Rosko Textil din Arad, care a realizat afaceri in valoare de 318 mil. lei anul trecut, in usoara scadere fata de 2012 (348 mil. lei). Asadar, daca am fi inclus in top si lenjeria intima, Rosko s-ar fi clasat pe locul doi. Un alt exemplu este Aries Textile Arad, cu o cifra de afaceri de 187 mil. lei, tot din zona de lenjerie.
Un alt mare producator de lenjerie, Jolidon, a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 97,3 mil. lei, dar a raportat si pierderi de 3.613.861 de lei. Situatia de la Jolidon este totusi mult mai buna fata de 2012, cand afacerile ii erau aproape la fel, dar pierderile mult mai mari (11,9 mil. lei). Producatorul clujean este unul dintre cei mai mari angajatori din zona, cu peste o mie de angajati.
Una dintre companiile cu cele mai bune rezultate este Eurotex Company din Iasi, care si-a dublat practic cifra de afaceri din 2013 fata de 2012, la un numar de angajati relativ similar (247 in 2012, fata de 303 anul trecut). Marius Sandru, managerul Eurotex, declara intr-un interviu in Dialog Textil ca investeste mult in zona de creativitate si de dezvoltare a colectiilor pentru branduri de talie mondiala.
Rezultate foarte bune a avut si Transilvanian Trousers Company, cu o crestere de doua cifre, de la 47,2 mil. lei in 2012 la 67,8 mil. lei in 2013. La fel si Romanita Caracal, care a raportat o crestere de la 42 mil. lei in 2012 la 62 mil. lei anul trecut.
De fapt, marea majoritate a celorlalti producatori au avut afaceri in crestere, chiar daca nu la fel de spectaculoase: Formens, Productie Zarah Moden, Pandora Prod, Sonoma, Biancospino, Magreb Knitwear East, Verso Corporation, Francesca Industries si altii.
Au scazut usor afacerile Time International Trading (99 mil. lei in 2012 fata de 89 mil. lei in 2013) si Oztasar (81 mil. lei 2013 fata de 92 mil. lei in 2012), Tanex (62 mil. lei in 2012 fata de 58 mil. lei anul trecut), Steilmann Romania (43,3 mil. lei in 2012 fata de 40,6 mil. lei anul acesta).
Per ansamblu insa, rezultatele marilor producatori din industria de confectii locala arata clar o revenire a interesului retailerilor internationali pentru zona manufacturiera din Romania, tendinta confirmata deja de anii trecuti si care nu are sanse sa dispara prea curand.
Un material scris de Amelia Turp-Balazs pentru Dialog Textil, partener Retailers.ro