Numarul magazinelor din comertul modern – hipermarketuri, supermarketuri, discounteri si magazine de proximitate – a depasit la sfarsitul anului trecut 2.000 de unitati. Cei mai activi jucatori ai anului 2014 au fost Mega Image si Profi, deschiderile lor de magazine reprezentand 70% din totalul magazinelor deschise evaluat la aproximativ 250, potrivit Mediafax.
Grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, a deschis in total 114 magazine (dintre care 19 sunt fostele Angst) ajungand la o retea de 410 unitati. Anul acesta numarul de magazine de proximitate Shop&Go (208) l-a depasit pe cel de supermarketuri Mega Image (200), la acestea adaugandu-se si un magazin cu mancare congelata AB COOL FOOD, un Mega Drive si primul concept corner dedicat selectiei de vinuri – Wine Gallery.
Profi a deschis 71 de magazine si incheie anul 2014 cu o retea de 275 de magazine, care acopera toate judetele tarii, iar pentru 2015 isi propune sa deschida cel putin acelasi numar de magazine. Retailerul opereaza doua formate de magazine: unul standard – Profi si unul de suprafata mai mica – Profi City.
Lidl a deschis 16 magazine noi, a schimbat locatia a trei magazine si a inchis o unitate, si numara in prezent 184 de magazine.
Kaufland a ajuns la o retea de 102 hipermarketuri, dupa ce a deschis 12 magazine noi, dintre care patru in Bucuresti, doua in Oradea si cate unul in Arad, Bacau, Targu Mures, Targoviste, Vatra Dornei, Gherla si Slatina.
Grupul francez Carrefour a inaugurat doua hipermarketuri in Bucuresti si Targu-Jiu, si zece supermarketuri de tip Market. Compania a lansat pe piata romaneasca Supeco, un concept de magazin situat intre discounter si cash&carry, in trei orase: Ramnicu-Valcea, Targoviste si Slatina, dar si un format pentru orasele mici de provincie – Contact. Astfel, Carrefour detine in Romania 27 hipermarketuri Carrefour, 91 de supermarketuri Market, 46 magazine de proximitate Express, 7 magazine de proximitate Contact, 3 Supeco si un magazin online.
Penny Market, parte a grupului Rewe, a inaugurat 10 unitati si a inchis anul cu 160 de magazine. Rewe mai opereaza in Romania si 8 magazine XXL MegaDiscount.
Billa a inaugurat in acest an 5 supermarketuri si a planificat peste 10 deschideri in 2015.
Auchan a finalizat in aprilie rebranduirea celor 20 de magazine Real preluate de la grupul german Metro si a deschis in decembrie un nou hipermaket in cartierul Drumul Taberei din Capitala. Retailerul francez numara in prezent 32 de hipermarketuri si analizeaza posibilitatea intrarii pe segmentul de supermarketuri.
Cora este singurul lant de hipermarket care pare ca a blocat orice investitie in dezvoltarea lantului de magazine fizice, acesta nu a deschis niciun magazin in 2014.In schimb, Cora pare a se distinge de restul competitiorilor intelegand oportunitatile oferite de comenzile online si distributia la domiciliua. Astfel, daca in 2013 a introdus serviciul coradrive in Cora Lujerului, in luna decembrie a anului 2014 lantul de hipermarketuri a anuntat ca incepe livrarile la domiciliu in Bucuresti.
La sfarsitul anului, in decembrie, cu ocazia avantului vanzarilor de sarbatori retailerii au deschis un sfert din numarul total de magazine noi potrivit MEDIAFAX, respectiv Mega Image – 44 de unitati, Profi – 6 unitati, Penny Market 5 unitati, Carrefour 4 unitati, si cate o unitate a fost inaugurata de catre Kaufland, Auchan, Billa.
Regrupare pe segmentul cash&carry
Magazinele de tip cash&carry reprezinta segmentul care nu a avansat deloc, niciunul dintre operatori nedeschizand vreo unitate.
Grupul german Metro a inchis magazinul Metro Punct din Pitesti si mai detine in Romania 26 de unitati cash&carry, 5 Metro Punct, un magazin online de birotica, 4 hipermarketuri Real, dar in acelasi timp controleaza peste 600 de magazine de proximitate “La Doi Pasi”.
Selgros Cash&Carry s-a axat pe remodelarea magazinelor, ramanand la o retea de 19 magazine.