Brandul românesc 5 to go s-a clasat pe locul 10 în topul european al lanțurilor de cafenele în 2021, conform clasamentului anual dezvoltat de Food Service, Europe & Middle East de luna aceasta. În anul 2017, la doar doi ani de la înfiinţare, firma se clasa pe locul 77 în acelaşi clasament iar în anul 2020 se clasa pe locul 12. În medie, compania deschide acum 16 cafenele lunar prin francizaţii săi.

Previziunile sunt ca, la finalul anului, cifra de afaceri la nivel de grup să ajungă la 24 milioane euro, aproape dublu față de anul trecut și de aproape 4 ori mai mare decât valoarea din 2020. Pentru anul viitor, reprezentanţii companiei se aşteaptă la o cifră de afaceri de 35 milioane de euro.

Pe de altă parte, 5 to go înregistrează a doua cea mai spectaculoasă creștere din Europa în număr absolut de locații deschise, cu 107 cafenele noi într-un an, o creștere de 44,6% față de anul anterior.

Doar în lunile august – septembrie, chiar dacă lumea era plecată în concedii, compania a semnat 48 de noi contracte de franciză, 70% dintre acestea fiind în oraşe mici şi mijlocii, chiar şi în două comune.

„Piaţa cafenelelor din România este una foarte dinamică, mai nou e mai dinamică şi decât cea din Berlin, aceasta fiind până de curând un reper în acest sens. Noi ne îndreptăm spre un maraton, ce necesită un ritm susținut în următorii 5 ani, care să ne ajute să atingem pragul de 1,000 de cafenele la nivel local… Business-ul 5 to go este format din mai mult de 220 de antreprenori”, a declarat Radu Savopol (foto dreapta), cofondator 5 to go.

Lucian Bădilă (foto centru), cofondator 5 to go – “Avem peste 1.100 de bonuri fiscale ca medie zilnică la vânzări, ceea ce înseamnă circa 1.400 de cafele pe zi. Cam un client la 50 de secunde îşi cumpără de la noi, ceea ce e greu de atins chiar şi în gări sau aeroporturi, ca frecvenţă”.

16 cafenele noi 5 to go deschise în fiecare lună

Această evoluție a 5 to go se reflectă în deținerea unei cote de piață de 48,7% pe segmentul lanțurilor de cafenele în România pentru anul 2021. Termenul de „lanţ” include jucătorii de profil care au cel puţin trei cafenele cu acelaşi brand, fără a include deci cafenelele singulare, independente. Și în 2022, ritmul de creștere susținută s-a menținut, depășind pragul de 400 unități la nivel național, cu o medie de 16 cafenele noi deschise în fiecare lună.

La începutul lui 2022, cofondatorii lanțului 5 to go, Radu Savopol (47 de ani) și Lucian Bădilă (29 de ani), își propuneau o expansiune agresivă anul acesta, cu circa 200 de noi cafenele deschise pe plan local până la 1 martie 2023. În ciuda încetinirii date de panica dată de războiul din vecini, compania a deschis deja 139 de noi cafenele şi estimează că vor deschide 160 – 170 din cele 200 avute în plan.

Nu doar cu 5 lei

Din luna septembrie, compania a diversificat portofoliul şi vinde şi cafele cu 6 – 12 lei.

Tot mai mulţi clienţi plătesc cu cardul iar reprezentanţii companiei se aşteaptă ca în anul viitor, peste jumătate dintre clienţii lanţului de cafenele vor plăti cu cardul.

Lanţul de cafenele nu vinde doar cafea. Portofoliul cuprinde circa 170 de produse, aici intrând şi sandwich, fresh, ape naturale etc

Extindere în străinătate

Pentru următorii 5 ani, pilonii pe care se construiește dezvoltarea sunt expansiunea regională, către localități cu cel puțin 10.000 de persoane, consolidarea prezenței internaționale, piețele vizate fiind Spania, Germania, Ungaria, unde deja sunt discuții deschise, dar și cele din Bulgaria, Polonia, Republica Moldova, precum și continuarea construirii prezenței în retail și a portofoliului de produse private-label sub marca 5 to go, ca urmare a identificării de trenduri cu potențial.

În 2023, reprezentanţii companiei se gândesc să deschidă şi în Spania, la Alicante, unde este o mare comunitate de români.

Şi în orașele mici

În 2022, strategia de dezvoltare a vizat orașele mici și mijlocii, din cafenelele noi deschise anul acesta 70% fiind în astfel de orașe. Aceasta a dus la o modificare a ponderii din numărul total de cafenele din București vs. restul țării la 60-40%. Aceasta se reflectă și în notorietatea mărcii, care, conform unei cercetări din februarie 2022, este de 63% la nivel național, cu un rezultat de 90% în București, iar în afara capitalei de 56%.

5 to go în cifre

Locul 10 în topul european al lanțurilor de cafenele în 2021

48,7% cotă de piață din segmentul lanțurilor de cafenele din România

5 milioane de consumatori, peste 60.000 de consumatori zilnic

O rețea de peste 220 de antreprenori

4 piețe internaționale: Marea Britanie, Franța, Belgia, Ungaria

750+ angajați