Suprafata spatiilor comerciale moderne finalizate in Romania in acest an a scazut cu 40% fata de 2011, totalizand 187.000 mp, iar scaderea va continua si anul viitor potrivit unei analize de profil a firmei de consultanta Jones Lang LaSalle. Se va opri si dezvoltarea marilor lanturi de retail?

Lista cu cele mai importante proiecte anuntate pentru 2013-2014 cuprinde: Promenada Mall si extensiile Bucuresti Mall si Plaza Romania in Bucuresti, AFI Palace in Ploiesti, precum si Coresi, proiectul NEPI si Cora in Brasov, dar, chiar si impreuna cu extinderile anuntate, nu vor aduce pe piata o suprafata mai mare de 150.000 mp.

Retailerii alimentari si de confectii sunt cei care asigura cererea de spatii comerciale.

“Cu exceptia retailerilor tip cash&carry, Metro si Selgros, si a lantului de hypermarket-uri Real (partea a grupului Metro), toti ceilalti retaileri importanti care activeaza in domeniul alimentar anunta importante planuri de expansiune atat pe termen scurt cat si mediu. Expansiunea se realizeaza prin pre-inchirierea sau dezvoltarea propriilor unitati, pe ploturi de teren achizitionate in trecut sau in lunile anterioare”, se arata in raportul trimestrial.

Cu foarte putine inaugurari de centre comerciale, cererea retailerilor este satisfacuta de centrele comerciale deja existente. Expansiunea brandurilor cunoscute precum H&M, C&A, Takko, Deichman, New Yorker sau cele detinute de grupul Inditex (ZARA, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull and Bear, Stradivarius) joaca un rol important in mixul reinnoit al centrelor comerciale moderne.

“Dar atragerea acestor retaileri, care pentru multe centre comerciale garanteaza un volum mare de vanzari si un trafic de vizitatori crescut, implica stimulente financiare din partea dezvoltatorilor traduse in chirii in trepte, chirii procentuale din cifra de afaceri, contributii financiare pentru amenajarea spatiilor sau, in cazul unor centre comerciale¬† mai putin performate, livrarea la cheie a unitatilor comerciale inchiriate“, dezvaluie LaSalle compromisurile pe cre le fac managerii centrelor comerciale pentru a le revitaliza.

Photo credit: wecand / Foter / CC BY-NC-ND