Sectorul moraritului si al panificatiei si segmentul DIY sunt domeniile ce se vor confrunta cu dificultati financiare in perioada urmatoare si ar putea genera mai multe insolvente in 2013, potrivit departamentului de analiza financiara al Casei de Insolventa Transilvania (CITR).

Dificulatiile cele mai mari ale sectorului de morarit si panificatie par a-si avea originea in evaziunea fiscala. Potrivit unor estimari din 2010 ale patronatelor din industria de morarit si panificatie, cantitatea de paine neinregistrata anual in Romania se ridica la 1,56 milioane de tone, respectiv 72% din productia totala de paine, cifrata la 2,16 milioane de tone. Datele oficiale ale Institutului National de Statistica (INS) arata un consum lunar de paine de numai 45.000 – 50.000 tone fata de 180.000 tone cat sunt estimarile patronatelor din domeniu, conform productiei. Practicarea evaziunii fiscale de catre jucatorii mici elimina comerciantii mari, care sunt constransi sa evidentieze in mod corect toate operatiunile.

“Companiile care au dezvoltat investitii finantate din fonduri europene, atrase pe de o parte de nevoia de dezvoltare si pe de alta de mirajul fondurilor nerambursabile, au fost afectate de gradul de indatorare creat, de costurile suplimentare generate de investitia noua ori de depasirile de costuri ale proiectului sau ale cheltuielilor neeligibile. Si in cazul painii si al produselor de panificatie, populatia se orienteaza spre pret mic, in detrimentul calitatii, ceea ce este inca un motiv al dificultatiilor curente ale jucatorilor din domeniu”, arata analiza CITR.

Multi comercianti fac presiuni asupra producatorilor de paine sa vanda marfa fara documente, iar marile lanturi le cer brutarilor preturi mici si le impun taxe mari pentru intrarea in magazine. In plus, ne omoara cu marca proprie. Mai lipseste sa importam si paine”, confirma situatia presedintele Patronatului Roman din Industria de morarit, panificatie si produse fainoase, Aurel Popescu.

Desi sectorul de bricolaj a supravietuit crizei mult mai bine decat sectoarele conexe – constructiile si imobiliarele – acesta pare sa sufere din cauza dificultatilor financiare  generate pe de o parte de pierderile din activitatea curenta (cele mai multe fiind rezultatul promotiilor pentru extinderea cotei de piata), pe de alta ca urmare a investitiilor pentru deschiderea unor noi depozite.

“In acest segment extrem de competitiv, creat de jucatori nationali si multinationali, nu s-a creat nicio segmentare a clientelei. Astfel, pentru cumparatori, principalul criteriu de selectie intre un magazin si altul a devenit doar pretul. Toate aceste motive fac din 2013 cel mai dificil an din ultima perioada pentru segmentul magazinelor de bricolaj”, se mai adauga in analiza mentionata.