Conted Dorohoi: Clientii nu sunt o problema pentru noi. Problema o reprezinta faptul ca nu gasim oameni pentru angajare. Avem de doi ani un anunt de angajare pentru 100 de persoane.

de Amelia Turp Balzs pentru Dialog Textil
Conted Dorohoi, specializata in productia de confectii textile pentru femei, barbati si copii, inclusiv costume, sacouri, paltoane, jachete si chiar uniforme militare, a avut o evolutie a businessului puternic influentata de cea a pietei externe.
Directorul general Popa Manuel explica: “Nu pot spune ca evolutia a fost pozitiva sau negativa. Mai degraba ca este de tip sinusoidal, cu ani foarte buni si cu altii mai putin buni”.
Conted lucreaza in sistem lohn, dar are capacitatea de a asigura si achizitia de tesaturi (importate din Franta, Italia, Spania, Turcia etc.), ca si de accesorii, daca clientul o cere. Capacitatea de productie actuala este de 18.000 de sacouri si 15.000 de pantaloni. Fabrica are numeroase anunturi de vanzare de utilaje pe site, ca urmare a reducerii activitatii. “Avem multe utilaje la vanzare, deoarece acum 10 ani am avut 1.500 de salariati, iar acum mai avem 550. Astfel, au ramas utilaje nefolosite si am decis sa le valorificam, fiindca sunt bune si ar fi pacat sa rugineasca intr-un depozit”, declara Manuel Popa pentru Dialog Textil.
El adauga ca pentru dezvoltarea de produs are un departament tehnic cu specialisti foarte bine pregatiti, care se ocupa de creatie si proiectare impreuna cu departamentul de productie si marketing.
Potrivit site-ului companiei printre principalii clienti se gasesc:
FRANTA : DEVRED, JULES, BRICE, CELIO, SADEV; ● SPANIA : ZARA, MASSIMO-DUTTY; ● ITALIA : INCOTEX, FACONNABLE, ERMENEGILDO ZEGNA, TOMMY HILLFIGER, POLO RALPH LAURENT, PATRIZIA PEPE, BENETTON, DIESEL ● GERMANIA : ESPRIT EUROPE GmbH.
De fapt, in opinia directorului de la Conted, oamenii sunt principala problema a afacerii. Sau, mai bine zis, lipsa lor. Firma din Dorohoi nu duce lipsa de comenzi, dimpotriva. Cu toate acestea, nu vine nimeni ca urmare a anunturilor de angajare. Judetul Botosani era pe vremuri unul dintre centrele importante de productie in confectii, dar multi au parasit domeniul si chiar tara, alegand sa munceasca in strainatate.
„Clientii nu sunt o problema pentru noi. Problema o reprezinta faptul ca nu gasim oameni pentru angajare. Avem de doi ani un anunt de angajare pentru 100 de persoane, dar raspunsul a fost foarte slab, au venit putini. Paradoxal este faptul ca in orasul nostru sunt peste 10.000 de asistati social si nimeni nu doreste sa renunte la ajutoarele date de primarie sau stat si sa vina la munca. Politicul nu ne ajuta deloc, iar eu sunt nevoit sa refuz comenzi mari deoarece nu am cu cine sa lucrez. Aceasta nu este doar problema mea, toti angajatorii mari din zona, indiferent de domeniu, se confrunta cu ea”, explica Manuel Popa. Printre clientii firmei Conted Dorohoi se numara Zara, Esprit, Sandro, Cyrillus, Ollygan si altii. Totodata, compania lucreaza si uniforme pentru armata si politie, ca urmare a unor contracte obtinute prin licitatii internationale.
“Pretul pe piata externa este cel care creeaza presiune asupra noastra. Noi lucram in principal in lohn si concurenta este mare, avand in vedere ca lenea este promovata de guvernele de stanga, prin masurile socialiste pe care le adopta. Pe vremea comunismului se promova munca, dar acum politicienii de stanga sunt mai rai decat comunistii.” (M.P.) Producatorul din Dorohoi va fi, cu siguranta, afectat de cresterea salariului minim pe economie. Intr-o industrie in care salariile sunt oricum mici, orice crestere a salariului minim pe economie ii va afecta pe toti producatorii de confectii. Directorul general considera ca cresterea cheltuielilor cu energia si cu salariile ar trebui compensata cu marirea productivitatii muncii, “dar cum lenea si statul degeaba sunt incurajate de autoritati, ne este foarte greu”.
Conted este una dintre putinele companii din industria de T&C listate la Bursa de Valori Bucuresti. Ce beneficii le-a adus aceasta listare pana acum? Prea putine, din pacate. “Listarea pe bursa nu ne face altceva decat reclama si ne ofera posibilitatea de recapitalizare, in cazul in care vom avea nevoie. Alt efect nu are”, precizeaza directorul de la Conted. Despre planuri si previziuni refuza sa vorbeasca. Nu pentru ca nu ar vrea, ci pentru ca nu se pot face in cazul sau si al multor alte companii de textile.
“Previziuni nu se pot face decat pe perioade de maximum doua-trei luni, nu pot sti ce-mi va aduce sezonul urmator. Am semnale foarte bune de la client, insa asa cum am spus mai sus, oamenii sunt o problema si factorul uman este imprevizibil. Am in plan sa cresc productivitatea muncii. Numai asa putem supravietui”, concluzioneaza Manuel Popa.