Dezvoltatorul Global Trade Center (GTC) paraseste zona Moldovei, dupa ce a anuntat vanzarea tuturor celor trei centre comerciale detinute in zona sub marca Galleria. Tranzactia centrelor din Piatra Neamt, Suceava si Buzau, se va finaliza in primul trimestru al anului viitor.
“GTC a decis sa se concentreze pe centrele comerciale mari pe fondul schimbarii conditiilor pietei, din cauza costurilor de operare relativ mari pentru proprietatile mici si mixul lor diferit de chiriasi care duc la lipsa unei sinergii intre activele pe care grupul le retine”, a declarat Alain Ickovics, chairman of the supervisory board al GTC, dezvoltator ce va ramane in Romania in urma tranzactiei cu un singur centru comercial in Arad.
Toate mallurile scoase la vanzare sunt proprietati cu suprafete nete inchiriabile cuprinse intre 10-14.000 mp, in timp ce mallul ramas are 30.000 mp si este, dupa cum chiar reprezentantii declara, mai orientat spre chiriasii internationali.
Insa nu suprafata si costurile de intretinere ale mallurilor reprezinta problema reala, ci ceea ce se specula de multa vremea: investitiile prea mari si prea riscante in municipii in care, desi sunt cu o populatie de aproximativ 500.000 de locuitori, cumparatorii au bugete mult mai scazute. In 2011 au fost transferate in Romania cele mai mici sume din ultimii sapte ani. Mai exact, doar 3,58 miliarde de euro au intrat in Romania sub forma transferurilor curente, iar o mare parte din pierderi s-a resimtit evident in zona Moldovei, o zona in care exodul populatiei a fost masiv.
Mai mult, zona Sucevei este zona din Romania cu cea mai mare densitate de spatii comerciale moderne. Patru companii au construit in ultimii ani spatii de peste 100.000 de metri patrati, fiind o supra-aglomerare ilogica si contestata de consultantii din domeniu.
“Tranzactia va duce la imbunatatirea fluxului de numerar, a profitului si a pierderii de trei pana la patru milioane de euro pe o baza anuala, de cand proprietatile au mers pe pierdere. In urma tranzactiei, GTC recunoaste o pierdere din reevaluare de 19 milioane de euro in trimestrul al treilea din acest an. In acest caz, GTC a ales o imbunatatire operationala imediata in locul conservarii pe termen lung , pe fondul actualelor conditii ale pietei”, se mentioneaza in comunicatul care explica graba de a reduce pierderile masive.
Investitiile totale in cele trei malluri s-au ridicat la 65 de milioane de euro, potrivit declaratiilor reprezentantilor companiei, iar a mallului din Arad s-a ridicat la 70 milioane de euro. Cu toate acestea cele patru unitati din Romania erau evaluate la doar 84 de milioane de euro la sfarsitul anului, iar valoarea acestora s-a diminuat in primele sase luni cu inca 12 milioane de euro, la 72 milioane de euro. Investitiile din Moldova s-au devodit astfel greseli evidente de strategie in avantul boomului imobiliar.