Saptamani de panica pe piata alimentara, panica din partea producatorilor si distribuitorilor de carne, dar si din partea clientilor finali. Pentru ca scandalul carnii de cal nu consta in carnea de cal, ci in faptul ca se dovedeste cu exemple ca eticheta nu e o garantie. De asemenea, se dovedeste ca globalizarea a creat oportunitati atat pentru companiile serioase, cat si pentru cele fantoma gata sa profite de lipsa de vigilenta a autoritatilor.

 Efectul bulgarelui

Grupul agroalimentar Findus si-a acuzat furnizorul francez de carne  – Comigel – pentru lasagna ca a livrat carne de cal cu mentiunea “vita”. Acuzatia venea dupa ce acesta s-a vazut nevoit la randul sau sa recunoasca in Anglia ca, de aproximativ sase luni, exista probleme cu pachetele de carne care ar fi trebuit sa fi fost de vita.

Furnizorul Comigel a acuzat la randul sau Romania. Romania a reusit insa sa ramana imaculata si sa obtina retragerea acuzatiilor comunitare.

Dar tot procesul a insemnat un inceput de dezastru. Din cauza situatiei create si a greutatii de a identifica firma vinovata care a schimbat etichetele, au inceput controalele, controale ce scot astazi la iveala ca practica e una pe scara larga in Europa.

Exemple, prea multe exemple

Autoritatile sanitare din Slovenia au descoperit carne de cal nedeclarata in lasagna produsa de o companie luxemburgheza si vanduta de lantul de distributie austriac Interspar, dar si in produsele de tip tortellini produse in Liechtenstein.

“Testele ADN au confirmat prezenta carnii de cal in lasagna bolognesa produsa de o companie din Luxemburg si distribuita de lantul de supermarketuri Interspar”, a anuntat Autoritatea pentru siguranta alimentara citata de Mediafax.

Autoritatile pentru siguranta alimentara din Danemarca au declansat si ele o ancheta la un abator dupa descoperirea de carne de cal in produse de tip pizza, iar autoritatile bulgare au retras de la vanzare, din precautie, 86 de kilograme de lasagna, din cauza suspiciunilor ca ar contine carne de cal nedeclarata.

Mai mult inspectorii cehi au descoperit carne de cal in chiftelele produse in Suedia pentru IKEA.

Gigantul in mobilier IKEA decide – pentru a nu pierde din credibilitate – sa retraga de la vanzare in 14 tari europene chiftelele din carne congelata care ar contine carne de cal. “Tratam acest caz foarte serios si retragem de la vanzare pachetele congelate de un kilogram de chiftele din Slovacia, Cehia, Ungaria, Franta, Marea Britanie, Portugalia, Italia, Olanda, Belgia, Spania, Cipru, Grecia si Irlanda, precum si din Suedia”, a declarat pentru AFP un purtator de cuvant al grupului, Ylva Magnusson. In plus, pentru a se feri de orice situatie, a retras temporar de la vanzare chiftelutele si din magazinul din Bucuresti, pentru verificarea suplimentara.

“Chiftelutele testate pozitiv cu urme de carne de cal din Republica Cehia nu au ajuns niciodata la vanzare in vreun restaurant IKEA (nici in Romania). Produsele au fost temeinic verificate de catre colegii din Suedia responsabili pentru produsele din magazinele IKEA impreuna cu furnizorul nostru global. Totusi, noi am decis scoaterea temporara a chiftelutelor de la vanzarea din magazinul din Baneasa pentru verificarea suplimentara”, a declarat Cornel Oprisan, retail manager IKEA Romania.

Suspiciunea se extinde la alte produse

Germania investigheaza astazi o posibila frauda masiva cu privire la productia si etichetarea oualor ecologice, pe fondul unor ingrijorari crescute provocate de scandalul carnii de cal.  Potrivit Reuters fost demarata verificarea a aproximativ 150 de ferme suspectate de a fi vandut in mod gresit, sub eticheta de oua organice, oua produse de gaini tinute in conditii de suprapopulare.

Teama

Desi Romania s-a declarat o victima a situatiei, (ceea ce si era la acel moment), nu e insa exclusa din situatia aceasta generala. Deja sute de kilograme de carne congelata au fost descoperite aruncate pe malul lacului Tarnita, din judetul Cluj, carne ce potrivit autoritatilor “subscriu pentru carne de cal”. Acestea par a fi aruncate de teama. O teama care cuprinde si cumparatorii finali si care afecteaza puternic piata de alimente procesate. Pentru ca in final, cumparatorul nu are o problema ca a mancat carne de cal, ci ca a mancat altceva decat ceea ce a garantat producatorul – si distribuitorul – prin etichetare. Iar daca eticheta isi pierde din credibilitate, atunci si intreaga piata de produse procesate.