Cum arata supermarketul viitorului?

Rafturi cu senzori de greutate ce trimit sms-uri angajatilor, dar si furnizorilor , atunci cand stocul s-a epuizat? Etichete electronice fara baterii ce functioneaza pe baza de curent wireless, conectate la un sistem ce permite schimbarea de la distanta a pretului? Da, asa arata viitorul supermarket prezentat la conferinta anuala – National Retail Federation Annual Convention & EXPO, desfasurata la New York pe 11-14 ianuarie 2015.
Retailerii din toate colturile lumii au putut afla care sunt cele mai noi inventii din domeniu, ce ar putea sa le creasca vanzarile si ajuta in strategiile de marketing.
Este putin probabil insa ca reailerii sa aiba anul acesta suficiente fonduri pe care sa le investeasca in astfel de tehnologii atat de futuristice – chiar si vorbind de marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri de la noi. Insa, ce au luat toti investitorii in considerare este faptul ca tehnologia evolueaza rapid, si cineva inaintea lor s-ar putea sa o aplice si sa castige imagine, reduceri de costuri si fidelitatea clientului.
1. Beaconul, tentatia retailerilor pentru urmatorii ani
La targul NRF 2015 beaconul, un dispozitiv mic, fara fir care transmite informatii si oferte comerciale personalizate catre smartphone-urile din apropiere sub forma de mesaje prin conexiunea bluetooth, a continuat sa faca furori.
Clientul trebuie sa aiba instalata o aplicatie pe mobil care sa permita primirea unor astfel de mesaje.
Daca telefonul are instalat o astfel de aplicatie, atunci acesta va primi informatii despre un produs sau despre ofertele din acea perioada de fiecare data cand este in aria beaconului – la o distanta intre 0 si 90 de metri.
Geolocalizarea prin beacon este rapida, precisa si consuma putin din energia telefonului.
Cum functioneaza un beacon?
Pe aceasta tehnologie se bazeaza si solutia Shelfbucks prezentata la expozitie. Sistemul permite clientului ce detine smartphone-ul cu aplicatia instalata sa afle mai multe despre produs si ofertele aferente.
Beaconii nu au fost inca instalati in masa, dar exista o temere ca retailerii vor abuza de aceste dispozitive pentru a trimite zeci de mesaje de tip pop-up catre smartphone-ul unui client cu oferte si informatii – pana intr-un moment in care clientul isi va dezactiva aplicatia pe moment sau de tot. Daca s-ar intampla acest lucru, atunci investitiile in beaconi ar fi inutile.
Shelfbucks in actiune:
2. Panasonic, un furnizor important in zona tehnologiei pentru piata de retail, a prezentat in cadrul evenimentului Powershelf – prima solutie pentru comercianti care combina etichetele electronice fara baterie ce functioneaza cu ajutorul energiei wireles, sisteme de management al stocului si al pretului si sisteme de reclama personalizata pe smartphone-urile clientilor cu ajutorul unui beacon.
Sistemul reduce costurile cu materialele de promovare si forta de munca, creste vanzarile deoarece nu permite ca stocul sa fie epuizat si este un canal perfect de marketing targetat. Acesta include un sistem de rafturi cu senzori de greutate, etichete electronice, senzori de temperatura (daca este cazul), si beaconi.
Cum functioneaza?
a) Senzorii de greutate inclusi in rafuri detecteaza imediat cand unul din rafturi este gol si notifica prin SMS personalul si furnizorii pentru a remedia situatia. Potrivit Panasonic lipsa produselor in stoc duce la o scadere anuala a vanzarilor de 4%.
b) Etichetele electronice fara baterie alimentati de energie wireless asigura afisarea pretului corect si permit retailerului sa schimbe de la distanta pretul oricarui produs din magazin in cateva minute. Sistemul elimina nevoia de baterii sau etichete din hartie, reducand si costurile.
c) Rafturile sunt prevazute cu beaconi ce transmit informatii si oferte clientilor care au instalat pe telefon aplicatia ceruta.
c) Senzorii de temperatura instalati in rafturile din frigider alerteaza retailerii atunci cand temperatura nu e cea potrivita, evitand ca produsele sa se strice, dar si amenzile aferente.
d) Rafturile sunt prevazute si cu sisteme de iluminat care evidentiaza produsele de cele ale concurentei. Potrivit furnizorului, lumina naturala atrage consumatorii si poate aduce o crestere a vanzarilor la raft de 6%.
Solutia propusa poate fi adaugata direct sistemelor de rafturi existente, reducand costurile suplimentare de reamenajare si neplacerile create clientilor.
Powershelf in actiune:
3. Compania Wipro a prezentat o tehnologie care permite analiza automata a spatiului disponibil de pe raft. Sistemul foloseste o drona sau un mic robotel care patruleaza printre standurile de rafturi si face fotografii rafturilor oferind furnizorilor in timp real informatii privind stocul actual. Astfel ei pot lua deciziile corespunzatoare.