La Colline a anuntat la inceputul  anului deschiderea  unui magazin online pentru comercializarea specialitatilor din lapte de capra, un produs „exotic” autohton ce a inceput sa aiba cautare atat in marile lanturi de magazine cat si, mai nou, pe internet. Un interviu cu Ovidiu Spinu, proprietarul fabricii La Colline, o fabrica ce a reusit in primii sai sase ani sa ajunga in marile lanturi de retail, sa directioneze 5% din vanzari catre online si sa exporte in Ungaria, Cehia si Slovacia. 

Ce diferentiaza produsele La Colline de restul produselor existente pe piata?

Laptele de capra se incheaga lent, in 24 de ore cu foarte putin cheag si la temperatura camerei. Tehnologii si specialistii in industria lactatelor incadreaza acest sortiment in categoria branzei lactice: „fromage de chevre” pentru francezi sau „goat soft cheese” pentru anglo-saxoni. Branzeturile noastre traditionale, telemeaua si cascavalul au o textura mai ferma si nu retin intreaga savoare a laptelui.  In urma cu doi ani am inceput sa fabricam branzeturi de capra cu mucegai alb tip Camembert si cu mucegai albastru din categoria Roquefort. Cele doua sortimente constituie pentru noi un varf al dezvoltarii profesionale si probabil singurele branzeturi autohtone cu mucegai. Asta dupa ce de curand ultimul nostru bastion, branza de Nasal a fost scoasa de pe piata.

Cat de greu a fost sa intrati pe rafturile marilor magazine? Si cat este de costisitor? V-a cerut piata, ati avut intalniri nenumarate cu reprezentantii magazinelor sau totul a mers de la sine?

Nu a fost foarte greu de intrat pe piata. A fost mai greu sa ne pastram calitatea, sa ne mentinem pe rafturi si mai ales sa avem acoperire nationala. Avantajul nostru a fost ca ne-am plasat pe o nisa reprezentata de lactatele de capra. Procesul de productie este mai mult manufacturier decat industrial, laptele nu este agresat prin tehnologii sofisticate iar ingredientele folosite sunt naturale. Pe deasupra produsele La Colline au un gust foarte bun si o prezentare destul de inspirata. Cam acestea ar fi  motivele pentru care inca de la inceputurile noastre din 2007 am fost contactati de Friesland – Napolact, companie ce ne-a asigurat prezenta rapida in tot retailul modern punandu-ne la dispozitie platforma logistica proprie. Odata cu precedenta restructurarea Napolact intamplata in 2009 am trecut cu relativa usurinta la un alt distribuitor national de data aceasta din Bucuresti.

In care hipermarketuri si supermarketurile pot fi gasite produsele La Colline?

Astazi ne gasiti in tara in Auchan, Cora, Mega Image si Carrefour-urile mari. In Ungaria in Cora, Carrefour, Metro sau TESCO, iar in Cehia si Slovacia in Kaufland, TESCO, Metro, Terno si Globus.

Cu ce procent cresc preturile de la poarta fabricii La Colline la raftul unui hipermarket?

La raft in Romania dupa ce se adauga costurile comerciale, de distributie si TVA-ul produsele noastre ajung la un pret cam de doua ori mai mare decat cel de la poarta fabricii. In cazul pietelor externe pretul creste chiar mai mult de atat.

Cum se prezinta cererea de produse pe platforma online? A atins asteptarile sau?

Am ajuns sa vindem cam 5% din volume online ceea ce nu este rau pentru primul an. Pe termen scurt nu am avut un target, credem ca este vorba de un canal de desfacere care se va dezvolta pe termen lung. Online-ul are doua mari avantaje: permite transmiterea spre consumator a unor produse proaspete, cu valabilitate scurta, cum ar fi laptele sau branza proaspata de capra. Alt mare avantaj ar fi ca ajungem in localitati mici, unde nu exista supermarket sau magazin de delicatese.

Care sunt cele mai cautate produse in hipermarket? Dar online?

In retailul modern merg cel mai bine rulourile cu ierburi si cele natur, apoi platourile Party -cateva rondele de branza de capra gata de pus pe masa-. Online avem comenzi mai mari de lapte de capra, creme si branza proaspata de capra.

Exista multi (poate foarte multi) “producatori” de Sibiu pe piata. Aveti informatii ce procent sunt cu adevarat producatori reali si cati nu? Cum va afecteaza aceasta piata care vinde si “branza de capra”?

Nu avem astfel de informatii, dar circula tot felul de legende despre un anumit monopol al pietelor. Pe micii producatori locali ii consideram colegii nostri fiindu-le noi insine din cand in cand clienti mai ales in cazul branzeturilor de oaie.

Pe piata autohtona vanzarile de lactate scad in timpul verii datorita bogatei oferte din piete. Vindem relativ mai slab si in perioadele de post. Adresand-ne unui consumator educat si avand in portofoliu numai specialitati nu suntem prea afectati de aceasta concurenta.

Din fericire exporturile nu inregistreaza fluctuatii, postul catolic fiind permisiv fata de lacatate si oua. Pe de alta parte spre Vest  nici fenomenul „stanelor” si a vanzarii nefiscalizate de lactate nu este atat de amplu ca in Romania.

Care sunt cele mai importante dificultati pe care le intampinati pe piata laptelui?

Cel mai greu ne este sa facem previziuni, implicit contractari si stocuri corecte ca volum. Laptele de capra este o materie prima foarte perisabila, disponibila sezonier, imbelsugata vara, absenta iarna. De multe ori cand ai stocuri nu se vinde si cand ai cerere s-a terminat materia prima. In ultimii doi ani am avut norocul sau inspiratia sa evaluam corect piata. Intrarea in fabrictie a produselor proaspete: lapte, iaurt kefir ne-a ajutat sa echilibram cererea si oferta, transformand in branza doar excedentul de lapte colectat zilnic.

Nu vom creste preturile deoarece nu ne cresc nici noua preturile la utilitati, principala noastra sursa de energie fiind lemnul. Incalzirea, apa calda si pasteurizarea sunt asigurate de un cazan pe lemne, combustibil indubitabil mai ieftin decat gazele sau electricitatea.

Cum se prezinta piata de produse din lapte de capra la acest moment in Romania? Vedeti o crestere a apetentei pentru produse sanatoase?

Lactatele de capra au cucerit toate pietele dezvoltate si cresc rapid pe cele emergente. Acelasi lucru se intampla treptat si la noi. Piata va creste si este destul loc pentru toti. Din pacate in cea mai mare parte produsele de capra se importa la preturi mari, si calitate discutabila. Impecabila este doar prezentarea si marketingul in general.

Oamenii vor sa diversifice, sa manance sanatos si bun, lucru nu intotdeauna usor. In cazul clientilor nostri online, aproape jumatate dintre acestia sunt mamici tinere foarte preocupate de calitatea hranei pe care o pun in farfurioara copiilor lor.