Cel putin 500.000 mp din centrele comerciale existente necesita operatiuni de adaptare la conditiile si tendintele de piata, potrivit companiei de consultanta, proiectare si project management in real estate Immpuls. Investitiile pentru moderizare s-ar ridica la 200 milioane de euro din care 40% ar reprezenta reconversiile si extinderile pentru imbunatatirea mixului de chiriasi.
„Face-lift-ul interior si exterior face in general parte din ciclul normal de viata al mall-urilor in orice piata. Insa centrele comerciale existente din Romania trebuie sa faca mai mult si sa investeasca in modificari functionale care sa imbunatateasca mixul de chiriasi pentru a capitaliza oportunitatile si tendintele consumatorilor sau pur si simplu pentru a supravietui”,a declarat Tudor Popp, Managing Partener Immpuls Real Estate Solutions.
Potrivit acestuia facilitatile de entertainment si petrecere a timpului liber sunt elementele cheie ale mall-ul social.
“Vom vedea in perioada urmatoare completarea zonelor de food court cu casual dining si cresterea tipului si a calitatii ofertei de entertainment. Concomitent, proprietarii de mall-uri trebuie sa valorifice piata de cinema, care, desi in crestere cu 14% anul trecut, are inca o rata de penetrare scazuta de 0,45, in comparatie cu alte piete, unde raportul dintre bilelete vandute si populatia totala este de 0,9 (Polonia), 1,1 (Cehia), 1,8 (Austria) si 3 (Franta)”, completeaza Popp.
Proiectele de modernizare includ operatiuni de face-lift (imbunatatirea esteticii prin materiale si design – care necesita in medie 30% din investitiile totale), reconversii functionale si extinderi (cu o pondere de 40% din costuri), precum si upgrade tehnic, pentru a respecta cerintele retailerilor internationali sau nevoia de eficientizare a costurilor (imbunatatiri care reprezinta aproximativ 30% din investitiile de modernizare).