Segmentul de fashion si incaltamine a crescut cu 10-15% fata de anul precedent, acesta fiind unul din segmentele de retail din Romania preferat de brandurile care intra pe piata locala, potrivit firmei de consultanta imobiliara Colliers International Romania.
Cei mai activi operatori in 2013 au fost operatorii de food si cei de pe segmentul de imbracaminte care se adreseaza consumatorului cu venituri medii. H&M a fost unul dintre cele mai active branduri, la care se adauga lantul de magazine de incaltaminte CCC Shoes si de amenajari Jysk – care au inceput o expansiune agresiva.
“Cele mai recente branduri intrate in piata sunt pe segmentul de fashion si incaltaminte, segment care a inregistrat in 2013 cresteri de 10-15% in medie in raport cu anul precedent”, a declarat pentru Retailers.ro Liana Dumitru, Associate Director in cadrul departamentului de retail al Colliers International Romania, departament ce a adus recent pe piata locala brandul de fashion Kazaar.
Potrivit acesteia piata din Romania prezinta un mare interes pentru un numar din ce in ce mai mare de branduri de fashion datorita nivelului de vanzari bun realizat in centrele performante din Bucuresti si din orasele mari din tara si a trendului ascendent inregistrat de acest segment in 2013.
“Interesul pentru Romania a crescut cu siguranta. Avem discutii in prezent cu retaileri internationali care nu sunt inca prezenti pe piata sa vina in Romania, le prezentam proiectele de retail, mergem pe teren pentru a-i convinge ca exista centre comerciale adecvate conceptului lor. De mentionat ca o mare parte dintre acesti retaileri vor sa intre in franciza si sunt in discutii deja cu posibili parteneri. Adopta idee de franciza pentru ca nu cunosc piata in detaliu, legislatia si prefera sa nu-si asume riscul initial. Urmatoarele 12 luni vor fi foarte interesante”, a declarat pentru Retailers.ro Carmen Ravon, Head of Retail Agency al JLL Romania, companie specializata in servicii de real estate. Potrivit reprezentantului JLL Romania majoritatea brandurilor intrate pe piata in 2013-2014 au intrat pe piata direct, prin francize.
De ce brandurile din Turcia castiga teren in Romania?
Cele mai interesate de piata locala par brandurile din Turcia, extinderea brandurilor D’S Damat , LC Waikiki, Koton fiind doar cateva exemple.
“Exista mai multe motive pentru care retailerii din Turcia sunt interesati de piata din Romania. In primul rand, pentru multi dintre ei, Romania este o poarta de intrare pe piata din Europa si, odata intrati in Romania, isi continua expansiunea pe pietele din regiune si pe pietele vestice. Un alt considerent il reprezinta anumite facilitati fiscale pe care Turcia le ofera retailerilor la extinderea pe pietele internationale. Cu toate acestea, insa, multi retaileri din Turcia se concentreaza in continuare pe acoperirea pietelor asiatice care ofera volume mult mai mari decat pietele din Europa”, a comentat Liana Dumitru extinderea brandurilor turcesti. In mare parte retailerii turci detin facilitati proprii de productie in Turcia, drept urmare vor sa se extinda pe pietele internationale, iar expunerea pe piata din Romania este de ajutor.
Brandurile de fashion existente in Romania, in special cele care se adreseaza consumatorului cu venituri medii, au inregistrat venituri in crestere fata de anii precedenti. Acest lucru se datoreaza atat cresterii consumului, dar si faptului ca multi retaileri cauta sa mareasca formatele magazinelor, varietatea produselor oferite si urmaresc sa se adapteze continuu la cererea si nevoia consumatorului prin lansarea de pana la patru colectii pe an si a campaniilor promotionale.
Fara Primark si Topshop
Totusi, in ciuda acestor rezultate negative, inca nu se cunosc intentiile unor branduri importante ce lipsesc din paleta fashionului local, precum Primark si Topshop.
“Branduri ca Primark si Topshop au nevoie de un volum foarte mare de clienti datorita preturilor mici pe care le practica si vor sa se asigure ca, odata intrati intr-o piata noua, fiecare magazin poate avea nivelul de vanzari asteptat. De asemenea, pentru ca deschiderea operatiunilor intr-o piata noua sa fie eficienta, aceste branduri au nevoie de un numar minim de locatii care sa poata genera fiecare volumul minim necesar. Pe de alta parte, trebuie sa avem in vedere si faptul ca multe dintre aceste branduri nu sunt inca prezente in piete mai mari din Europa, cu o dezvoltare economica mai rapida si care pot avea prioritate in fata Romaniei”, a mentionat Liana Dumitru, raspunzand astfel la intrebarea de ce aceste branduri nu si-au facut inca prezenta.
“Branduri ca Primark si Topshop au alte prioritati de expansiune, in plus, Primark nu intra in tari care nu au euro. Zvonuri au fost insa nu avem nici o certitudine ca ar intra in Romania in viitorul apropiat”, a confirmat si Carmen Ravon.
Cert este ca vor avea prioritate acele piete care nu sunt inca acoperite si unde expansiunea este mai facila din punct de vedere operational (apropiere geografica, similaritati mai mari cu piata de origine, avantaje din punct de vedere logistic etc) sau pot genera venituri mai mari.
Un outlet si atat
Daca outlet-urile in Europa sunt o atractie mare datorita faptului ca aici sunt prezente colectiile din urma ale unor branduri premium foarte cunoscute si dorite de consumatori, in Romania este un singur centru de tip outlet – Fashion House, deschis in 2008 de catre Fashion House Group, un dezvoltator cu mare experienta in acest domeniu in Europa si Rusia. Din pacate singurul outlet nu si-a rezolvat inca problema transportului in comun, iar lipsa traficului a deteminat o suprafata considerabila fara chiriasi.
“Deschiderea unui magazin de tip outlet presupune ca brandurile prezente intr-o piata sa aiba un numar suficient de mare de magazine pentru a putea sustine cu stocuri un outlet pe intreaga durata a anului. Pe masura ce retelele existente se extind si nume noi internationale intra pe piata din Romania, tot mai multe branduri vor fi interesate sa deschida un magazin de tip outlet intr-un centru specializat”, a declarat reprezentantul Colliers.
“Problema la noi este ca retailerii din categoria de sus a pretului nu au suficiente magazine in Romania pentru a deschide in outlet sau vand toate stocurile in magazinele existente in perioadele de solduri”, a adaugat Carmen Ravon, reprezentantul JLL Romania.
Exista insa mari oportunitati pentru magazinele de tip big box ce au succes in Europa. “Se vor dezvolta si la noi din ce in ce mai multe parcuri de retail, in special in orasele mai mici. Motivul este costul redus al constructiei care permite retailerilor cu adaosuri comerciale mai mici sa vanda in aceste formate”,a completat Ravon.
Gara va ramane gara
In ciuda traficului ridicat din gari acestea nu par ca vor atrage brandurile.
“Potentialii consumatori de aici au o putere de cumparare relativ redusa si un timp de cumparare limitat, spre deosebire de aeroporturi, unde exista perioade de tranzit mult mai mari. De aceea majoritatea magazinelor din aceste locatii sunt pe segmentul de restaurante sau cafenele”, comenteaza reprezentantul Colliers International.
In plus, potrivit reprezentantului JLL Romania in gari nu sunt spatii suficiente pentru a crea un mix de retailer. “Eu sunt convinsa ca in cazul in care ar exista spatii adecvate retailerii ar lua in calcul aceasta alternativa”, a adaugat Ravon.
Solutii luate de retaileri pentru a face fata pietei 2014
Internetul si magazinele online au pus o presiune din ce in ce mai mare asupra magazinelor reale.
“Unii retaileri isi restrang suprafetele inchiriate si dezvolta vanzarile online. Aceasta tendinta se manifesta in special pentru electronice/IT, magazine de carti, magazine de jucarii si produse pentru copii, urmeaza magazinele de fashion si footware si retailerii mari de food ( Cora, Carrefour). Observam ca magazinele de inchiriere firme au disparut de pe piata, probabil ca vor urma si alte domenii. Cu toate acestea, experienta consumatorului atunci cand merge la cumparaturi nu poate fi compensata de o vanzare online astfel ca vanzarile online si cele din magazine se vor completa”, considera reprezentantul JLL Romania.
In conditiia in care o parte de vanzari s-a transferat catre comertul online, retailerii cauta solutii de a atrage in magazin cat mai multi clienti si pentru a le prelungi si diversifica experienta de cumparare. “In acest scop multi retaileri si-au marit formatele si cauta sa aduca in magazin o diversitate cat mai mare de produse si chiar servicii pentru clientul lor. Punctele de colectare in magazin sunt o solutie foarte buna si o nevoie logistica pentru retailerii de fashion, dar in acelasi timp o varianta de a aduce efectiv consumatorul in magazin. Partea de servicii este un element foarte important in cazul magazinelor de produse IT, electronice, electrocasnice sau telecom (reparatiile, serviciile de mentenanta, plata facturilor etc.) care, pe langa faptul ca il aduce si readuce pe consumator in magazin, ii ofera acestuia si un beneficiu in plus”, descrie Liana Dumitru eforturile depuse de retaileri pentru a avea in continuare cresteri de vanzari sau macar o mentinere a nivelului vanzarilor. Sa fie suficient?