Cele mai mari rate de crestere a puterii de cumparare la nivelul celor 28 tari membre UE s-au inregistrat anul trecut in Romania, Scandinavia si tarile baltice, potrivit unui studiu GfK, in conditiile in are cresterea medie a fost de doar 0,6%. Germania a avut o crestere peste medie, de +2.5%. Romania se afla si in topul cresterii cifrei de afaceri din inchirierea si vanzarea de spatii comerciale si al cresterii suprafetei spatiilor comerciale pe cap de locuitor.

RetailIn aceste conditii prognoza cifra de afaceri aferenta retailului din spatiile comerciale pentru 2014 sunt pozitive, cu o crestere asteptata de +4,3%. “Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa. De aceea, GfK anticipeaza o crestere moderata pentru acestea din urma, de 0.6% (in medie) pentru tarile UE in 2014. Printre fruntasi se numara Romania (+4,3%) si tarile baltice (+4.8 – 5.9%). GfK se asteapta ca situatia retailului sa inceapa sa se stabilizeze anul acesta in special in statele europene cu economia greu afectata”, se arata in studiu.

Anul trecut cifra de afaceri din inchirierea si vanzarea de spatii comerciale a inregistrat in Romania o crestere semnificativa de +4,9%, alaturi de tarile baltice (+5,3%) sau Polonia 5,1%.  Pierderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) si Italia (mai bine de -3%). In topul celor mai mari piete de retail din Europa care nu au fost afectate se numara in continuare Rusia, urmata de Franta si de Germania.

“In general, 2013 a fost un an in care avantul economic a incetinit, marcat de diminuarea ritmului de crestere a puterii de cumparare. Prin urmare, comertul a suferit pierderi. Vanzarea si inchirierea de spatii comerciale a scazut vizibil datorita cresterii preturilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipam o crestere economica accelerata in Europa, precum si o stabilizare a situatiei din Grecia si Europa de Sud. Retailul european va profita de aceasta dezvoltare, dar efectele vor varia de la o tara la alta in mod substantial”, a declarat Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK..

Suprafata de vanzare pe cap de locuitor a ajuns in zona UE analizata  la 1.11 mp, ceea ce inseamna o crestere de aproape 2% fata de valoarea din 2012. Cea mai mare crestere a avut loc in tarile nordice si est europene: Finlanda, Bulgaria, Romania si Estonia. Prin contrast, suprafata de vanzare a scazut in unele tari, in special in Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a inchiderii a numeroase magazine cu produse de amenajari pentru locuinte. Cu toate acestea, suprafata de vanzare pe cap de locuitor in Germania este in crestere datorita declinului populatiei.

Photo credit: <a href=”https://www.flickr.com/photos/howardlake/4517567268/”>HowardLake</a> / <a href=”https://foter.com”>Foter</a> / <a href=”https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/”>Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)</a>