Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au crescut cu 15,7% in trimestrul trei fata de aceeasi perioada a anului trecut, fiind cel mai mare al treilea trimestru ca valoare din 2009 pana in prezent, potrivit unui studiu GfK.

Patru din cele sapte sectoare au avut cresteri de doua cifre in trimestrul al treilea: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) si electrocasnice mici (18%). O usoara crestere a fost simtita si de piata IT, in timp ce sectorul de imprimante, multifunctionale si consumabile a scazut usor. Piata foto a continuat sa scada, potrivit studiului.

Consumul de produse

Procesul de inlocuire a frigiderelor si masinilor de spalat a inceput intr-un ritm accelerat

Sectorul de electrocasnice mari a avansat cu 18% in perioada analizata, atingand o valoare de 112 milioane de euro.
“Procesul de inlocuire a frigiderelor si masinilor de spalat – cumparate in 2007/2008 si care au ajuns la sfarsitul ciclului de utilizare– a inceput intr-un ritm accelerat. In valoare, ratele de crestere de doua cifre au fost observate si pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (pana la 50%), masini de spalat eco cu o capacitate mai mare, dar si o penetrare crescuta pentru produsele incorporabile, ce reprezinta 16% din vanzarile de electrocasnice mari”, se arata in raport.
In ceea ce priveste electrocasnicele mici, cele mai remarcabile performante sunt ale aspiratoarelor si ale storcatoarelor de fructe si legume.

Performante ale televizoarelor cu ecran mare si UHD

Vanzarile de electronice au crescut cu 21% in trimestrul al treilea, la 71 milioane de euro, cea mai buna performanta fiind inregistrata de televizoarele cu ecran mare si cele UHD, alaturi de o scadere considerabila a preturilor. De asemenea, o crestere puternica a fost inregistrata si de monitoarele multifunctionale. Sectorul consolelelor video, precum si cel audio au avut la randul lor evolutii bune.

Cresterea segmentului de tablete a fost incetinita semnificativ din cauza erodarii pretului

Sectorul IT a inregistrat o crestere de 4%, comparativ cu al treilea trimestru al anului trecut, insumand 103 milioane de euro.
lapConform datelor GfK, desktop-urile sunt singurele produse care au scazut – acestea avand astfel un impact de incetinire a ritmului de crestere al sectorului. In cadrul acestuia, monitoarele si perifericele au continuat sa se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets si lichidarile de stoc pentru netbook-uri au generat vanzari mai mari. Pe de alta parte, din cauza preturilor ridicate, laptopurile ultra thin si laptopuri convertibile nu au reusit sa creasca in vanzari. Cresterea segmentului de tablete a fost incetinita semnificativ din cauza erodarii pretului, ca efect al lansarii mai multor produse cu pret scazut.

Clientii telecom prefera telefoanele inteligente

In perioada iulie-septembrie piata de telecom a ajuns la 144 milioane de euro.  Smartphone-urile au continuat sa contribuie la evolutia pozitiva a acestui sector. Preferintele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de mentinerea trendurilor crescatoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezolutie ridicata, ecrane de dimensiuni mari si 4G. In schimb, cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat sa scada, potrivit GfK.

Popularitatea smartphone-urilor a afectat vanzarile de camere foto

Sectorul foto si-a continuat trendul negativ si in al treilea trimestru din 2014, scaderea fiind de aproape 20%, pana la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2013.

“Chiar daca mai mult de o treime din valoarea acestui segment este in continuare data de produse cu un pret mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat ca sezonul sarbatorilor de iarna va da o perspectiva pozitiva segmentului foto. Totusi este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rata de scadere de o cifra pana acum sa inregistreze o evolutie pozitiva in ultimul trimestru al anului 2014”, mentioneaza GfK.