Cu un exerciţiu de marketing interesant dar şi costisitor, Kaufland devine primul retailer de pe piaţa locală care lansează o reţea de borne de încărcare pentru maşinile electrice. Primul punct de încărcare e instalat deja în parcarea magazinului Kaufland de pe strada Barbu Văcărescu din Capitală, este deja funcțional și deschis publicului. Celelalte 10 vor fi instalate treptat, până la sfârşitul anului, pe axa Arad – Constanța, unul dintre acestea fiind programat pe Autostrada Soarelui.
Investiţia a fost făcută în parteneriat cu compania de regenerabile Renovatio şi se ridică la circa un milion de euro. Pentru câteva luni, până spre finele anului, încărcările vor fi gratuite.
“Kaufland a pus la dispoziție infrastructura pentru stații și a cumpărat cele 18 mașini electrice (Volkswagen e-Golf), prețul fiecăreia fiind de circa 30.000 euro”, a declarat directorul de marketing al Kaufland România, Valer Hancaș.
Pe de altă parte, Renovatio instalează bornele de încărcare. Investiția medie într-o astfel de stație este de circa 30.000 euro, iar punctul de conectare poate costa între 5.000 și 15.000 euro, susţine Alexandru Teodorescu, CEO Renovatio.
Ca să fim mai precişi, noile stații de încărcare a vehiculelor electrice vor fi deshise în parcările magazinelor Kaufland din orașele Arad, Timișoara, Deva, Sebeș, Sibiu, Râmnicu Vâlcea, Pitești, București și Constanța, precum și undeva (…încă nu s-a stabilit) pe autostrada A2. Planurile companiei Renovatio sunt ca în 2-3 ani să dezvolte 50 de astfel de borne de încărcare.
Am spus la început că mişcarea Kaufland poate fi privită şi ca un exerciţiu de marketing pentru că astfel de staţii de încărcare nu pot să aibă – nici acum dar nici în următorii 2-3 ani – decât un număr redus de clienţi. În termeni de profit imediat, marele retailer ar putea fi mai câştigat dacă, prin absurd, ar scoate la vânzare produse destinate persoanelor cu înălţime de peste doi metri. Ar avea cu siguranţă mai mulţi potenţiali consumatori.
Pe cifre, anul trecut a fost unul bun pentru vânzările de maşini electrice. Numărul autovehiculelor electrice și hibride noi vândute anul trecut în România a fost de 495 de unități, de peste două ori peste anul 2014. Chiar şi aşa însă, asta înseamnă doar 0,5% din totalul autovehiculelor noi comercializate la nivel național. Ca să nu mai vorbim de second-hand, ca să nu mai vorbim de parcul auto total. În concluzie, încă sunt foarte puţine maşini electrice în România, hibrid sau total. De ce? Pentru că sunt mai scumpe, au autonomie redusă sau, un alt motiv e… tocmai lipsa infrastructurii de borne de încărcare.
De fapt, în toată ţara există mai puţin de 60 de astfel de borne, dintre care cele mai multe în București, la unele clădiri de birouri sau la unele case din partea de nord a oraşului.
Astfel că, nu e exclus ca marele retailer Kaufland să devină un exemplu de urmat în acest sens şi pentru alţi retaileri. De altfel, APIA a propus deja ca nicio parcare a unui spațiu public (supermarket, bloc, clădire de birouri) să nu mai fie construită fără astfel de facilități pentru mașinile electrice. Mai rămâne de văzut dacă acest lucru se va întâmpla sau nu în viitorul apropiat.