Roboţi în loc de oameni la paletizare, un cablu subteran de 9,5 kilometri tras de la postul trafo Afumaţi, de unde, mai nou, se alimentează direct cu energie electrică, modernizarea capacității de producție și extinderea rețelei de distribuție, acestea sunt câteva dintre investiţiile recente care o fac pe Daciana Siderache, directorul general al producătorului de apă de izvor Calipso să estimeze pentru anul curent o creştere de 15-22% a cifrei de afaceri faţă de anul 2016.
„Compania are peste 150 de salariaţi, din care 30% sunt în producţie şi foarte mulţi pe calitate şi tehnic”, a declarat Daciana Siderache (foto mai jos), răspunzând unei întrebări Retailers.ro.
Anul trecut, cifra de afaceri netă a companiei a fost de circa 50 milioane de lei.
Deja în primele nouă luni ale anului, Calipso a înregistrat o creștere de 20% a volumelor de apă față de aceeași perioadă din anul trecut. În această perioadă, Calipso a vândut peste 160 de milioane de litri de apă. Cu alte cuvinte, un român a băut, în medie, peste 8 litri de apă de izvor îmbuteliată de Calipso până la 1 octombrie.
Sub firma Calipso SRL înregistrată în Voluntari se fac toate afacerile: producţia, distribuţia, comercializarea sau quality management. În ciuda investiţiilor mari făcute în anii din urmă, compania şi-a menţinut şi anul trecut un câştig ridicat, profitul brut sărind de 6 milioane de lei.
Investiţii recente
Cel mai recent proiect în care au investit în acest an – şi în care au investit între 500.000 şi 550.000 de euro – este alimentarea cu electricitate a fabricii de la Afumaţi printr-un cablu subteran lung de 9,5 kilometri de la postul trafo Afumaţi, de unde acum alimentează direct. Pe zona Afumaţi, în momentul în care au ajuns cu traseul cablului la pod, au trebuit să facă foraj orizontal. Cablul a trebuit să treacă şi pe sub drumul naţional şi pe sub lac.
Fără această investiţie, întreprinderea pierdea peste 70.000 de euro pe an pe cheltuieli cu componente electronice stricate pentru că linia aeriană de electricitate avea prea multe căderi de tensiune. Enelul nu a oferit altă soluţie în România, astfel că au investit cei de la Calipso.
Calipso a mai investit într-un utilaj de circa 500.000 de euro care reduce foarte mult componenta de mediu. l-au cumpărat în anul 2016 şi l-au pus în funcţiune la începutul anului curent. Compania face baxul de folie din folie stretch, astfel că gramajul baxului este mai mic şi e şi mai uşor de înmagazinat apoi pentru reciclare (ocupă un spaţiu mult mai mic şi e mai uşor). Asta chiar dacă folia aceasta e mai scumpă decât cea groasă, pe care o folosesc mulţi alţi producători de apă. Pentru o mai bună ilustrare a eficienţei în acest sens, să spunem că au redus pentru anumite baxuri greutatea ambalajului la circa 8-9 grame, de la 27-28 de grame.
Merită amintit tot aici că investitorii de la Calipso, mai precis cei doi fraţi mai mari, Daciana şi Dragoş, au fost printre primii care au adus roboţi la paletizare, roboţi care înlocuiesc munca multor persoane şi eficientizează astfel activitatea. Aceştia au cumpărat roboţi în anul 2012 şi apoi în 2016.
„Creșterea din aceste luni vine pe fondul investițiilor de peste 2 milioane de euro implementate pe parcursul acestui an. Am urmarit atât modernizarea capacității de producție cât și extinderea rețelei de distribuție a apei noastre de izvor. Încă din primele luni ale acestui an am lucrat pentru mărirea capacității de producție în vederea eficientizării ei, dar și pentru reducerea amprentei de mediu prin reducerea cantității de plastic folosit pentru fabricarea ambalajelor. Am reușit performanța să reducem cantitatea de deşeuri de PET cu aproximativ 60 de tone pe an”, a mai spus Daciana Siderache.
Piața materialelor de ambalat a avut fluctuații puternice în 2017. ”Ne-am confruntat cu o creștere importantă la prețul ambalajelor, determinată de evoluția prețului petrolului la nivel mondial. Din fericire pentru consumatori, am reușit până acum să rezolvăm intern această problemă, prețul la raft nefiind influențat major de aceste fluctuații”, a adăugat Daciana Siderache.
Proiecte de viitor
Firma se pregăteşte să lanseze şi sticla de jumătate de litru. „Linia este pregătită dar am avut alte proiecte prioritare până de curând”, a precizat Daciana Siderache. La momentul actual, Calipso vinde sticle de 2 litri, 5 litri, 6 litri şi 10 litri.
Firma face şi mărci private, sunt chiar numărul unu pe “privat label” din piaţă (marca retailerului). Apare sursa pe etichetă, dar este brandul retailerului.
Întrebată dacă mai au planuri să deschidă o altă fabrică, Daciana Siderache a răspuns: “Există un proiect în acest sens, legat de apă minerală, dar încă nu putem dezvălui mai multe”.
În prezent, fabrica de la Afumaţi, ca resurse de stocare/livrare şi capacitate producţie de apă, poate să susţină 10 linii de îmbuteliere. Momentan au patru linii. Astfel că acum, Calipso poate îmbutelia peste 1 milion de litri pe zi.
Cât priveşte exportul, şi acesta s-ar putea număra printre planurile de viitor. “Cererea de pe piaţa internă a fost suficient de mare încât să nu vrem deocamdată să vindem la export. S-ar putea ca acest lucru să se întâmple pe viitor”, a declarat Daciana Siderache, răspunzând unei întrebări Retailers.ro.
Detalii tehnice
Apa de izvor Calipso e scoasă de la adâncimi de 220 – 270 de metri, dintr-un izvor care stă pe un strat de rocă foarte vechi (unii geologi vorbesc despre milioane de ani).
Se pare deci că la Afumaţi cel puţin, este vorba de o resursă regenerabilă, mai ales dacă avem în vedere că e un izvor foarte vechi. “Mai degrabă rămâi fără apă la un izvor de munte, pe timp de secetă, decât aici”, a spus directorul general.
“Pe de altă parte, există studii diverse şi studii de dinamică, există limite pentru ce fel de pompă poate fi pusă în foraj, cu ce debit să exploatezi, când să-l laşi să îşi revină, astfel că nu există pericolul ca să exploateze cineva iraţional, în cazul în care ar mări capacitatea de producţie. Oricum, producţia mai depinde şi de cererea de pe piaţă”, a precizat directorul citat.
Apa Calipso ajunge în întreaga ţară dar, ca pondere, peste 90% e de găsit în supermarketuri şi hipermarketuri şi doar o mică parte în comerţul tradiţional de distribuitori şi în lanţurile mai mici de magazine de cartier.