In sezonul cadourilor (trimestru al patrulea – T4) sectorul electrocasnicelor mici a inregistrat o rata de crestere de patru procente comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, potrivit firmei de cercetare de piata Gfk. Ele au incheiat anul 2012 cu o valoare totala de 106 milioane de euro. In cadrul sectorului toate categoriile au avut evolutii pozitive in acest trimestru fata de aceeasi perioada din 2011, mai putin pietele de friteuze, storcatoare de fructe si legume si masini de facut paine, care au scazut semnificativ – respectiv segmentele de piata cu implicatii reduse asupra vietii de zi cu zi.

Piata de aspiratoare a ramas cea mai importanta in cadrul sectorului electrocasnicelor mici, inregistrand performante bune pentru segmentele de aspiratoare cu sac si aspiratoare fara sac, dar rate de scadere de doua cifre pentru aspiratoarele cu/fara sac si pentru cele de tipul wet and dry.
Si in cadrul categoriei aparatelor pentru prepararea mancarii, evolutiile au fost mixte, produse precum blenderele de mana si robotii de bucatarie au inregistrat performante pozitive, in timp ce celelalte produse au scazut in T4  2012.

Filtrele de cafea si espressoarele continua pe un trend ascendent, inregistrand una dintre cele mai mari rate de crestere din cadrul sectorului, +18% in T4 2012, fata de T4 2011. Cresterea vanzarilor a fost impulsionata de segmentul espressoarelor, remarcandu-se in special cele full-automate. Vanzarile au fost peste valoarea de anul trecut si pentru produsele de aparatele pentru coafarea parului.

Putere de cumparare mai mica pentru electrocasnicele mari

In ultimul trimestru din 2012, sectorul electrocasnicelor mari a inregistrat pentru prima data in acest an o crestere a vanzarilor, 1,6% peste T4 2011. Totusi, performanta anuala este cu aproape 6% sub cea inregistrata anul trecut, ceea ce inseamna 310 milioane de euro.

“La fel ca si in celelalte trimestre, evolutiile din cadrul sectorului sunt mixte. Pe de-o parte sunt pietele mici si in crestere precum cuptoarele, plitele, masinile de spalat vase si urcatoarele de rufe care au inregistrat rate de crestere de 30-40% in T4 2012. Pe de alta parte, sunt pietele mari precum frigidere, masini de spalat rufe si aragazuri care inregistreaza usoare scaderi, dar cu un impact major asupra performantei de ansamblu a sectorului”, se arata in studiul GfK TEMAX.

Produsele incorporabile sunt cele care impulsioneaza piata electrocasnicelor mari, devenind din ce in ce mai atragatoare pentru consumatori si cu previziuni foarte bune pentru anii urmatori. In timp ce aceasta categorie a crescut cu 34% in T4 2012, achizitiile de electrocasnice mari de sine statatoare pierd teren (-2%). Segmentele de nisa precum frigiderele de tipul Side by Side sau masinile de spalat rufe Wash and Dry reprezinta 1% din respectivele piete.
Credit foto: Schilling 2 / Foter.com / CC BY-ND