Mesajul ”Esti cetatean european si ai drepturi. E dreptul tau! Actioneaza!”, sloganul campaniei Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din Romania, a fost asimilat in buna parte de cetatenii romani, releva un studiu Eurobarometrul “Drepturile consumatorilor in Romania”.
Potrivit studiului, realizat in toamna anului 2012, mai mult de jumatate (55%) din populatia urbana a Romaniei afirma ca a vazut sau a auzit mesaje despre drepturile consumatorilor in ultimele luni, iar 45% dintre acestia si-au amintit spontan sloganul campaniei de informare a Uniunii Europene. Nu mai putin de 83% considera utile informatiile primite.
Astfel, consumatorii au devenit mai constienti de drepturile pe care le au atunci cand intampina probleme cu un laptop/calculator defect sau cu un pachet de vacanta, ori cu privire la cumparaturile online si transportul aerian.
Studiul a analizat, de asemenea, perceptia romanilor asupra modului in care comerciantii respecta drepturile si regulile de protectie a consumatorilor, si se poate observa o imbunatatire considerabila fata de 2011. Companiile de telefonie fixa sau mobila respecta drepturile consumatorilor, au sustinut 78% dintre romani, urmate de supermarketuri/hipermarketuri si magazinele care comercializeaza electrocasnice sau aparate electronice (73%) si companiile aeriene de linie sau charter (67%).
Pe de alta parte, increderea in banci sau alti furnizori de credite, in furnizorii de Internet, companiile de teleshopping si agentiile de turism/tur-operatori este la un nivel mai scazut, desi s-au observat unele imbunatatiri fata de 2011.