Anul acesta piata de produse alimentare va creste doar cu un procent, in timp ce anul trecut cresterea a fost de 3,2% la 13,7 miliarde de euro. Comerciantii traditionali par ca pierd razboiul din piata in favoarea marilor lanturi de hipermarketuri si de tip discount, potrivit ultimei analize PMR, “Retailul alimentar in Romania”.
Anul trecut am observat o crestere a vanzarilor de 3,2% la 13,7 miliarde de euro. Totusi, valoarea pietei este mai scazuta decat cea din 2008. Desi in trecut piata experimenta cresteri de doua cifre, prezicem ca aceste cifre se vor intoarce pana in 2015”, a declarat Jaroslaw Frontczak, analist retail al PMR.
Potrivit acestuia, in 2011, comerciantii romani erau impartiti in doua grupuri. Primul era format din cei mai importanti jucatori care si-au folosit capitalul pentru extindere, mai ales pentru ca preturile terenurilor au scazut iar unele magazine au fost usor de preluat.
Al doilea a fost reprezentat de mai multe companii locale de dimensiune mica care au suferit dificultati majore insemnand pentru unii faliment, insolventa, inchidere de magazine sau schimbarea planurilor de extindere.
Totusi unii jucatori au reusit sa-si creasca numarul magazinelor: Unicarm, Agricola Bacau, Annabella, Succes, LeFruMarin si Alba Market.
Retailul modern de profil din Romania a crescut datorita intrarii marilor lanturi de magazine in tara. In 2011 trendul a fost sustinut de intratea unor hipermarketuri si a magazinelor de discount. Ambele au reusit sa ajunga in mai multe orase si au atras mai multi clienti prin campanii promotionale si preturi reduse.
In acelasi timp, formatele traditionale de retail alimentar reprezentau in 2011 43,6%, pondere in scadere cu 1,2% fata de anul precedent din cauza extinderii lanturilor moderne de magazine. Acum cativa ani retailerii de profil au inceput sa piarda competitia, in special in favoarea hipermarketurilor si magazinelor de tip discount, deoarece nu erau capabili sa ofere preturi competitive si o gama mai larga de produse. Mai mult,deoarece lanturile de supermarketuri detinute de producatori au inceput sa se extinda rapid trendul de scadere a comertului traditional se va mentine, spun cei de la PMR.
“Chiar si in ultimii trei ani, cand piata a suferit dificultati majore, retailerii au reusit sa castige cote de piata mai mari. Si, pentru ca toti marii jucatori si-au planificat extinderi pentru urmatorii ani, in urmatorii trei ani ne asteptam ca toate tipurile moderne de comert alimentar sa revina la cresterile de doua cifre”, a adaugat Jaroslaw Frontczak, analist retail al PMR.
Astazi, marii retaileri au ajuns sa acopere majoritatea oraselor mari ale tarii si isi indreapta interesul catre orasele mai mici. Totusi, nivelul scazut de urbanizare nu ajuta marile magazine de retail alimentar sa atinga nivelele necesare de profitabilitate, in timp ce pentru magazinele de dimensiune mica e mai usor sa le atinga. Insa toate formatele moderne au potential de extindere.
SFB579 / Foter / CC BY-NC-SA