Aproape 90% din castigurile unei familii se duc pe impozite la stat si produse de consum, arata cifrele Institutului National de Statistica. Aproximativ 72% sunt cheltuielile pentru traiul de zi cu zi la care se adauga alte aproape 16% pe taxele si impozitele catre stat.
Din acest motiv, potrivit Barometrului de incredere a consumatorului realizat de GfK opt din zece romani considera ca vremurile pe care le traim sunt nefavorabile economisirii, atat pentru prezent, cat si pentru urmatoarea perioada. Prin urmare, si intentia de achizitie a unor bunuri de folosinta indelungata este foarte scazuta. Numai 3% intentioneaza sa isi cumpere sau sa isi construiasca o casa in urmatoarea perioada si doar 6% sa-si achizitioneze un autoturism. Acestea sunt unele dintre cele mai mici procente inregistrate pentru acesti doi indicatori ai barometrului de opinie pana in prezent. Un numar ceva mai mare dintre cei chestionati, aproape 18%, isi doresc totusi sa investeasca in lucrari de imbunatatire a locuintei.
“Diminuarea accentuata a apetitului romanilor pentru investitii viitoare majore evidentiata de concluziile Barometrului de incredere vine sa confirme si alte rezultate din studiile GfK care ne arata ca romanii investesc din ce in ce mai putin in bunuri de folosinta indelungata, mai ales in electronice si electrocasnice. La aceasta se adauga si temerile oamenilor legate de cresterea preturilor si neincrederea in stabilitatea locului de munca, reactii de altfel asteptate in contextul adancirii crizei economice”, a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
Informatiile provin din Barometrul de incredere a consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane intervievate in fiecare luna.