Brandul Apple a detronat Coca-Cola, ocupand primul locĀ  cu o valoare a brandului estimata la 98,3 miliarde de dolari, in crestere cu 28% fata de anul trecut, in clasamentul inclus in cea de-a paisprezecea editie a raportului Best Global Brands alcatuit de Interbrand. Pe locul secund se gaseste Google, marca evaluata la 93,3 miliarde de dolari, cu 34% mai mult decat in 2012. Coca-Cola, cel mai mare producator de bauturi racoritoare la nivel mondial, a cazut de pe prima pozitie pana pe locul 3. Brandul Coca-Cola a crescut in valoare cu 2% in ultimul an, la 79,2 miliarde de dolari.

Insa Top 10 este dominat de companii din sectorul IT. Astfel, locul al patrulea revine grupului IBM, cu o valoare a brandului de 78,8 miliarde de dolari, urmat de Microsoft, cu 59,54 miliarde de dolari. Locul sase este ocupat de General Electric (46,9 miliarde de dolari), urmat de McDonald’s (42 miliarde de dolari). Urmatoarele doua pozitii revin din nou unor giganti din industria IT: Samsung este pe locul 8, cu un brand evaluat la 39,6 miliarde de dolari, urmat de Intel, cu 37,2 miliarde de dolari. Cele doua companii au facut schimb de locuri fata de raportul din 2012. Locul al zecelea revine marcii Toyota, evaluata la 35,3 miliarde de dolari.

“Marci precum Apple, Google si Samsung ne schimba comportamentul: cum cumparam, cum comunicam unii cu altii, influentand chiar si daca vorbim sau nu unii cu altii. Au schimbat literalmente modul in care ne traim vietile”, a declarat directorul general global al Interbrand, Jez Frampton, citat de New York Times.

In acest context, Facebook a urcat 17 pozitii in topul celor mai valoroase 100 de branduri pana pe 52, de pe locul 69 in 2012, anul cand a debutat in top. Brandul Facebook este evaluat la 7,7 miliarde de dolari.

La polul opus, BlackBerry a disparut din lista, dupa ce a cazut anul trecut de pe locul 56 pana le 93. Marca Nokia se plaseaza in acest an pe locul 57, evaluata la 7,4 miliarde de dolari, dupa ce a fost cotata pe locul 19 in 2012 si pe 14 in anul anterior.

Doar sapte dintre o suta cele mai valoroase branduri provin din sectorul lux, fiecare crescandu-si valoarea cu 5% sau mai mult. Topul brandurilor de lux din 2013 include: Louis Vuitton (locul 17, crestere de 6%), Gucci (locul 38, crestere de 7%), Hermes (locul 54, crestere de 23%), Cartier (locul 60, crestere de 26%), Prada (locul 72, crestere de 30%), Tiffany & Co. (locul 75, crestere de 5%) si Burberry (locul 77, crestere de 20%).