“Fără a fi obligaţi prin lege, ne asumăm responsabilitatea ca peste jumătate din carnea de porc comercializată de noi să fie de la fermierii şi ţăranii români, în anii care vin. Mă refer aici la carnea de la fermieri, nu de la producătorii industriali”, a declarat Valer Hancaş (foto dreapta), Manager Corporate Affairs & Communications la Kaufland România.
Pentru aceasta însă, nu e nici pe departe suficient ca să vrea retailerul german ci trebuie ca şi fermierii locali să ştie să se vândă competitiv şi, la nevoie, să se asocieze. Despre acest din urmă subiect al asocierii se tot discută însă de ani buni, fără a se schimba substanţial ceva.
Acest lucru a fost confirmat şi de Emil Florian Dumitru (foto centru), preşedintele Federaţiei PROAGRO, care, răspunzând unei întrebări Retailers.ro a amintit că “Polonia, spre exemplu, stă mult mai bine decât noi în cazul asocierilor. Acolo există 1.380 de cooperative faţă de 496 în România iar din acestea de la noi nici jumătate nu funcţionează normal. Asta şi din cauza impozitării atât pe persoană fizică cât şi pe juridică pentru cei care intră în aceste cooperative, fapt care e o povară fiscală destul de mare pentru fermieri”.
Referindu-se la calităţile comerciale pe care trebuie să le aibă produsele româneşti pentru a fi vândute la Kaufland, Hancaş a amintit printre altele că “produsele româneşti trebuie să poată să fie prezente mereu la raft, adică producătorul sau asociaţia de producători trebuie să asigure continuitate, volum constant de vânzare şi trebuie ca ambalajul să fie atrăgător. Asta ca să nu mai vorbim de calitate şi prospeţime”.
Declaraţiile au fost făcute în conferinţa din prima zi a “Târgului de bunătăți românești” organizat de Kaufland în parcarea magazinului din strada Barbu Văcărescu din Capitală. Aceasta este, de altfel, prima ediţie a acestui târg, organizat de retailerul de mai sus. Târgul este deschis în intervalul orar 10.00 – 20.00, în perioada 3 – 5 iunie iar în căsuțele special amenajate expun peste 50 de producători români.
“Târgurile vor fi organizate în mai multe oraşe din România.Trebuie doar să reuşim să asigurăm logistica necesară. La fel ca aici, şi în celelalte oraşe trebuie să asigurăm spaţiu, căsuţe, curent electric, toate acestea gratuite, cu costuri suportate de noi, în aşa fel încât vânzătorii să aibă de-şi plătit doar deplasarea”, a declarat directorul citat.
Cu o rețea de 108 magazine, Kaufland România are peste 50% din sortimentul general de produse făcute în România. Pentru anumite produse, în cazurile în care se găsesc furnizori, lucrează cu firme locale.
Spre exemplu, la panificație au un procent de 100% produse din România. Retailerul colaborează în acest sens cu 140 de furnizori locali de pâine. Peste 90% din ouă provin din România şi peste 60% din numărul de articole din sortimentul de miere sunt din România. În ceea ce privește lactatele: numărul articolelor românești din magazinele Kaufland a crescut în ultimii ani cu peste 15%/an.
Trebuie amintit şi faptul că aceste manifestări vin în contextul în care media românească abundă de discuţii populiste având ca bază Raportul de modificare a Legii 321/2009, cea cu produsele româneşti de pe rafturile retailerilor.