FAN Courier, liderul pieței de curierat din România, estimează afaceri de 166 milioane de euro, cu 15% mai mari decât în 2018. Reprezentanţii companiei susţin însă că ar putea creşte şi mai mult, la fel ca în occident, dacă ar exista o infrastructură ca acolo şi dacă ar exista încredere între oameni. E clar că între bogăţie şi încredere este o legătură. Nu e clar însă care vine prima, cronologic.

Productivitatea unui curier român e mai redusă de trei ori decât a unuia din Germania.

Diferenţele de infrastructură de transport sunt însă foarte mari între noi şi statele occidentale. Aceasta nu este însă singura diferenţă. O altă diferenţă este şi practica lăsării coletului în faţa uşii, la cererea clientului. În România, aşa ceva e foarte greu de conceput.

Concret, acum, un curier român face, în medie, 70 – 80 de opriri pe zi (o oprire poate presupune mai multe colete), susţin reprezentanţii FAN Courier.

Un alt aspect: motorul pieţei e vânzarea online, unde iarăşi avem foarte mult loc de creştere, fiind cu mult în urma statelor occidentale.

Birocraţia

Următoarea investiție majoră a companiei va fi în Cluj, unde au cumpărat un teren şi au început demersurile pentru obținerea autorizațiilor de construcție. Investiția va fi între 5 și 6 milioane de euro, au finanţare. Acolo vor lucra între 250 și 300 de oameni, vor construi aproximativ 6.000 mp supafață depozit plus încă 2.500 de mp birouri și spații tehnice.

Deocamdată au obţinut PUZ şi speră ca până în primăvară să aibă autorizaţia de construire.

Principala problemă rămâne însă birocraţia. Exemplu: la depozitul de la Ştefăneşti, construcţia bandei de accelerare-decelerare a durat doar o lună şi jumătate, în timp ce autorizaţia de construire pentru respectiva bandă a durat… doi ani şi jumătate. E vorba despre o bandă de intrare-ieşire de pe terenul Fan Courier, bandă cedată apoi CNAIR.

Afacerile

Compania românească, fondată în urmă cu peste 20 de ani de Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai, va încheia exercițiul financiar al anului curent cu o cifră de afaceri de aproape 166 de milioane de euro, în creștere cu 15% peste rezultatul din 2018.

”<<Dezvoltare>> este unul dintre cuvintele cheie care descriu cel mai bine activitatea anului în curs. Creștere și investiții sunt alte două atribute pozitive care au marcat activitatea din acest an, atât în ceea ce privește FAN Courier cât și piața de curierat pe care activăm. A fost un an bun, ne-am continuat dezvoltarea și estimăm să închidem anul cu o cifră de afaceri mai mare cu 15% față de anul trecut”, a declarat Adrian Mihai, fondator al FAN Courier.

FAN Courier și-a menținut ritmul investițiilor de peste 15 milioane de euro asumate la începutul anului, 11.5 milioane de euro fiind alocate doar pentru devoltarea flotei auto.

2019 a marcat și o premieră în strategia de business a companiei de la începutul activității FAN Courier. Liderul pieței locale de curierat a anunțat recent finalizarea parteneriatului cu compania SLS, afacere deținută de un antreprenor român, specializată în servicii de warehousing.

”Parteneriatul cu SLS a venit în completarea planurilor noastre de dezvoltare pe segmentul de depozitare. Activitatea SLS este complementară celei în care suntem noi specializați, ei sunt profesioniști în domeniul lor așa cum noi suntem profesioniști în domeniul curieratului. Credem că va fi un parteneriat durabil în care se pun laolaltă două expertize solide, validate în timp, de aceea managementul SLS rămâne neschimbat iar CEO-ul companiei continuă să fie fondatorul său, dl. Mihai Stoica”, a declarat Neculai Mihai, managing partner FAN Courier.

Comerțul online, unul dintre principalele motoare de creștere a afacerilor din industria de profil, a generat anul acesta între 40 și 45 de procente din volumul anual al livrărilor, fiind în continuare puternic influențat de Black Friday, cea mai amplă campanie de discount-are din România.

”Fiecare campanie Black Friday este diferită de anul anterior și când spunem asta ne referim la multe variabile – durata campaniei anunțată de retaileri, ofertele sau opțiunile cumpărătorilor. Dacă anul trecut, de exemplu, de Black Friday, televizoarele au fost vedetele campaniei, anul acesta cererea s-a modificat și s-au cumpărat mai multe produse albe (electrocasnice – n.n.), pampers sau mâncare pentru câini, de exemplu. În fiecare an ne pregătim luni de zile și reușim să fim mai buni. În 2019, cifrele sunt mai bune, am înregistrat creștere pe volum, chiar peste estimările inițiale. Dacă în prima zi ne așteptam la o creștere de 15% în volum, în realitate aceasta a depășit 20%”, a declarat Felix Pătrășcanu, acționarul companiei.

Într-un top al celor mai aglomerate luni din perspectiva comenzilor, luna noiembrie conduce detașat de mai mulți ani, pentru că este luna în care se organizează Black Friday dar și pentru că are 22 sau 23 de zile lucrătoare. Decembrie este însă cea mai aglomerată lună din an după activitatea zilnică, pentru că este luna cu cele mai puține zile lucrătoare și, implicit, luna cu cea mai mare presiune pe curieri. Ziua de luni din săptămâna Crăciunului și toate zilele lucrătoare din săptămâna care precede această sărbătoare sunt cele mai aglomerate zile din an. Conform statisticilor efectuate de companie, în prima zi de luni după Black Friday 2018, curierii FAN au avut de livrat 270 de mii de expediții, iar în ziua de luni dupa Black Friday 2019, au avut de livrat 340 de mii de expediții. În ziua de luni dinaintea Crăciunului 2018, numărul de livrări a fost de 291 de mii.

Fondatorii companiei spun că anul care se încheie a fost marcat de o diversificare a provocărilor. Pe lângă infrastructura rutieră proastă care frânează dezvoltarea, crește costurile de transport și timpii de livrare, pe lângă criza gravă a forței de muncă, generalizată deja la nivelul întregii economii, modificări legislative adoptate peste noapte sau complet nefavorabile mediului de afaceri românesc precum celebra Ordonanță 114, au constituit un element nefavorabil pentru mediul de business.

Planurile companiei pentru 2020 vizează continuarea dezvoltării și a parteneriatului cu SLS dar și finalizarea procedurilor și documentației necesare pentru începerea efectivă a investiției în HUB-ul de la Cluj, al treilea cel mai important din portofoliul companiei.

Despre FAN Courier

FAN Courier este o companie cu capital integral românesc, fondată în 1998 de Adrian Mihai, Neculai Mihai și Felix Pătrășcanu. FAN Courier a devenit în 2006 liderul pieței românești de curierat.

FAN Courier deservește cei peste 50.000 de clienți, majoritatea persoane juridice, cu ajutorul unei echipe formate din peste 6.850 de colaboratori și a unei flote auto de peste 4.200 de autovehicule.

Serviciile FAN Courier de expediere și livrare în sistem ”door to door” sunt disponibile atât la nivel național cât și la nivel internațional.