Lantul german de supermarketuri Albert Heijn va vinde fructe si legume care nu intrunesc standardele comerciale de frumusete impuse de clienti. Acestea vor fi impachetate impreuna si vandute cu un pret cu 25% mai mic decat produsele standard. Nu e primul supermarket care a inteles ca vanzarea de fructe si legume strambe si noduroase poate fi un mod de a creste vanzarile si traficul.
La acest moment, fructele si legumele care nu indeplinesc anumite standardele comerciale, precum castravetii incovoiati, nu se gasesc in multe supermarketuri. Produsele sunt fie vandute catre alte companii care le transforma in suc si supa, fie sunt aruncate. Deoarece clientii incep sa puna un accent mai mare pe pret decat pe aspect, Albert Heijn a decis sa inceapa sa vanda si astfel de produse pe site-ul companiei – la sectiunea fructe si legume urate. In curand pachetele vor putea fi cumparate si in magazine.
Si alte lanturi comerciale din Germania precum EkoPlaza sau Jumbo vand legume si fructe cu aspect necomercial la preturi reduse.
Tendinta cererii si ofertei de legume urate a inceput de cateva luni. Supermarketul francez Intermarche a lansat o campanie a “Legumelor si fructelor fara glorie” pentru a combate risipa de alimente. Intermarche a dorit sa demonstreze clientilor ca fructele cu aspect necomercial sunt la fel de delicioase.
Astfel, Intermarche a oferit producatorilor un spatiu propriu pentru aceste legume si fructe, spatiu in care fermierii sa isi vanda produsele care altfel ar fi fost aruncate. Interesul cumparatorilor a crescut mai ales pentru ca legumele erau cu 30% mai ieftine decat cele cu forma standard. La inceput produsele nu au fost populare dar, cu ajutorul campaniei de promovare ce a aratat ca o supa si un suc de fructe sunt la fel de gustoase indiferent de aspect, strategia a avut succes. Stocul s-a vandut complet, iar traficul supermarketului a crescut cu 24%. In doua zile un singur magazin a vandut 1,2 milioane de tone de legume hidoase.
Potrivit datelor Comisiei Europene, locuitorii Uniunii Europeane arunca anual 100 de milioane de tone de mancare, iar pana in 2020 acest volum va ajunge la 126 milioane de tone.
Din 2009 UE a anulat standardele pentru 26 de produse: caise, anghinare, sparanghel, patlagele vinete, avocado, fasole, varza de Bruxelles, morcovi, conopida, cirese, dovlecei, castraveti, ciuperci de cultura, usturoi, alune in coaja, varza de iarna, praz, pepene galben, ceapa, mazare, prune, telina pentru petiol si frunze, spanac, nuci in coaja, pepene verde si andive. In schimb, s-au pastrat standarde pentru 10 produse care reprezinta 75% din valoarea comertului comunitar: mere, citrice, kiwi, laptuci, piersici si nectarine, pere, capsune, ardei grasi, struguri de masa si rosii.