Monitorul Prețurilor, un site care va compara săptămânal prețurile produselor de bază din marile magazine creat de Consiliul Concurenței (CC) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), va fi lansat la sfârșitul acestui an. Marile rețele comerciale nu susțin însă inițiativa autorităților.
Platforma online, aprobata de Guvern în luna noiembrie, va afișa săptămânal prețurile produselor care fac parte din așa-numitul „coș zilnic” al populației.
Investiția are scopul de informa consumatorii care vor putea compara prețurile și identifica astfel magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici prețuri, iar pe de altă parte, va monitoriza scăderea prețurilor ca urmare a creșterii concurenței între magazine.
Potrivit președintelui Consiliului Concurenței din Grecia, o astfel de platformă online este deja funcțională în această țară, unde la trei luni de la implementare a avut loc o scădere a prețurilor cu 7%.
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) ce are ca membri Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Lidl, etc. nu susține acest proiect, considerându-l „greu de utilizat de o gospodină din Titan”…
„În activitatea de vânzare desfășurată de marile lanțuri de retail, modificările de preț pot apărea cu o frecvență zilnică, iar în unele cazuri chiar de mai multe ori în aceeasi zi, în funcție de dinamica pieței. Pentru ca un consumator să poată beneficia efectiv de cel mai mic preț, ar trebui să aibă acces neîntrerupt la Internet, precum și posibilitatea de a se deplasa rapid la locația respectivă”, se arată în comunicatul Asociației Marilor Rețele Comerciale din România.
Cu alte cuvinte, un astfel de sistem va fi foarte greu de utilizat de o gospodină din Titan care nu navighează permanent on-line și are la dispoziție doar mijloacele de transport în comun (altfel costul transportului ar putea depăși avantajul prețului redus) pentru a se deplasa la un magazin din Chitila în timp util pentru a prinde reducerea la mălai, exemplifică AMRCR.