Vânzările de produse electronice și electrocasnice au crescut cu peste 20% în primele nouă luni ale acestui an, potrivit studiului GfK Temax, care monitorizează vânzările de produse electronice, electrocasnice și IT&C.

electronice

Astfel, în intervalul ianuarie – septembrie 2016, vânzările de electrocasnice mari au crescut cu 26%, la 384 milioane de euro, cele de electrocasnice mici cu 23% la 115 milioane de euro, iar vânzările de electronice au avansat cu 22%, la 261 milioane de euro.

Per ansamblu, piața de electro-IT a crescut cu 13%, în primele nouă luni ale anului, la 1,64 miliarde de euro, potrivit datelor GfK.

În trimestrul al treilea, piața bunurilor de folosință îndelungată a crescut cu 9,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. Trei dintre cele șapte sectoare – electronice, electrocasnice mari și electrocasnice mici – au înregistrat rate de creștere de două cifre. Cea mai mare scădere a fost înregistrată de sectorul IT (-15%).

gfk-temax-ro-q3-2016-tabel

Electronice

În trimestrul al treilea, piața de electronice a înregistrat o valoare de 92 de milioane de euro – o creștere de aproape 24%, comparativ cu T3 2015. Televizoarele cu ecran plat au crescut cu peste 24% și au o reprezentat 85% din vânzările acestui sector. Vânzările de boxe și boxe portabile au crescut și ele.

Foto

Piața foto din România a generat vânzări de 5 milioane de euro în al treilea trimestru al lui 2016. Aceasta a reprezentat o scădere de peste 10% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Electrocasnice mari

Vânzările de electrocasnice mari au crescut aproape 23% în T3 2016 comparativ cu T3 2015. Deși ritmul de creștere a încetinit, sectorul încă înregistrează un avânt puternic.

Electrocasnicele incorporabile continuă să crească cu un ritm accelerat, depășind rata de creștere a sectorului. Uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creștere din piața electrocasnicelor mari – +84% comparativ cu T3 2015.

Electrocasnice mici

Piața electrocasnicelor mici a înregistrat o creștere de aproape 25% în T3 2016, comparativ cu T3 2015. Segmentul cel mai important din această piață – aspiratoarele – s-a redresat și a înregistrat o creștere de 36%. Valoarea pieței este acum comparabilă cu nivelul de dinainte de criza economică. Produsele de îngrijire a părului, friteuzele și aparatele pentru prepararea băuturilor calde au înregistrat de asemenea creșteri ale vânzărilor de peste 30% în T3.

IT

Piața de IT din România a înregistrat vânzări de 92 de milioane de euro în T3, scăzând cu aproape 15% față de T3 2015. Trei dintre cele mai importante segmente ale sectorului – desktop-urile, calculatoarele portabile și tabletele – au continuat să scadă comparativ cu al treilea trimestru al anului 2015.

Telecom

În timp ce vânzările din piața de telecom au crescut (+8%), ritmul de creștere de pe segmentul de smartphones a încetinit, ajungând la o creștere de 9% față de T3 2015.

Segmentul de phablet-uri a înregistrat o rată de scădere de două cifre. Acest tip de produs nu este foarte atractiv pentru consumatorul din România. Căștile cu microfon au crescut cu 30% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și au contribuit astfel la creșterea sectorului.

Imprimante, multifuncționale și consumabile

În T3 2016, sectorul de imprimante, multifuncționale și consumabile a scăzut cu 7%, comparativ cu T3 2015. Vânzările de imprimante multifuncționale au înregistrat scăderi de două cifre, fiind și principalul motiv de scădere al sectorului. În ciuda acestui rezultat, segmentul de imprimante multifuncționale cu sistem de alimentare continuă cu cerneală a înregistrat o dublare a vânzărilor, comparativ cu T3 2015. Cartușele cu cerneală au înregistrat creșteri pozitive, ajutate în special de cartușele color.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare la nivel mondial.