Studiu Gfk: Românii aleg produsele mai scumpe, dar reduc volumele achiziționate

Românii continuă să vadă partea plină a paharului. Barometrul GfK Consumer Confidence arată că încrederea românilor în viitor atinge în primul trimestru al acestui an cele mai înalte cote de la începutul crizei. Măsurile economice demarate anul trecut au continuat și în primul trimestru din 2017: pensiile au crescut cu 5%, iar impozitul pe venit a fost eliminat pentru pensiile de sub 2.000 lei, venitul minim a crescut cu 200 lei, iar TVA a scăzut de la 20% la 19%.

În primul trimestru al anului, piața bunurilor de larg consum a crescut cu 1,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Ritmul de creștere pare să încetinească, odată cu ultimul trimestru din 2016. Inflația se instalează (+1,5% pentru produsele alimentare), în timp ce populația continuă să prefere produsele mai scumpe (uptrade). Volumele însă au scăzut, pentru prima oară din 2015, cu 2,5%.

Evoluții pe categorii

Dintre categoriile mari de bunuri de larg consum, produsele alimentare proaspete rămân constante în valoare. La fel, și produsele de îngrijire personală. Cele care înregistrează creșteri sunt produsele alimentare ambalate (+3%), urmate de băuturi cu 2%. Campioane sunt produsele pentru îngrijirea locuinței, care au crescut cu 7% în valoare, semn că românii acordă mai mare atenție confortului de acasă.

Specialitățile de brânză, deserturile din lapte, batoanele de cereale, fructele uscate, cidrul, produsele de patiserie și pizza congelate au continuat să se dezvolte și să câștige tot mai multe gospodării din România. Categoriile de „răsfăț”, cum ar fi înghețata, biscuiții dulci și sărați, gustările și pralinele, au crescut și ele, în principal prin intensificarea consumului. În același timp, alimentele de bază, precum făina, zahărul, orezul, uleiul pentru gătit sau margarina au continuat tendința de scădere.

Comerțul modern încinge motoarele

În primul trimestru al anului 2017, comerțul modern a atins o cotă de piață de 62%, câștigând aproximativ 2 puncte procentuale în detrimentul comerțului tradițional. Discounterii, supermarketurile și magazinele moderne de proximitate au cea mai mare creștere a cotei de piață în valoare, primele două câștigând prin coșuri mai mari, în timp ce magazinele moderne de proximitate recrutează mai mulți cumpărători. Hypermarket-urile sunt afectate de scăderea traficului și au pierdut aproape un punct în valoare.

Mărcile private au atins aproape aceeași cotă de piață ca în trimestrul întâi al anului anterior (~15%). Vânzările la promoție au scăzut cu 0,7 puncte procentuale în primul trimestru din 2017 față de aceiași perioadă a anului trecut.

Studiul GfK Consumer Panel are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic pentru toate categoriile de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eşantion de 3.000 gospodării, reprezentativ la nivel naţional.



Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Retailers.ro © 2017 All Rights Reserved