Scris pentru Retailers.ro de MATIUS,  studioul de arhitectura specializat exclusiv pe arhitectura de retail
Nu exista chirie mare decat acolo unde exista trafic, dar unde este trafic, sta doar in puterea ta ca retailer sa deviezi din fluxul sau si catre magazinul tau prin amenajare. TU STII CEL MAI BINE CE-TI DORESTI, iar datoria noastra este sa si primesti ceea ce-ti doresti.

Iti doresti ceva unic, ceva ce altii din jurul tau nu au si si-ar dori la randu-le. Te inalti la fiecare unda de admiratie din partea lor si tremuri la gandul ca vei fi intr-o zi pentru o singura clipa ridicol(a). Nu mai ai sex, desi iti place sa cauti genul in cuvintele oricui este dispus sa o afirme in scris. Citesti si inca nu realizezi daca ceea ce va urma are legatura cat de cat cu retailul sau este o metafora economica pusa in ecuatie de un architect.

Pasii lecturii te duc totusi, din acest moment catre o poveste de retail care s-ar putea sa-ti remodeleze felul de a re-gandi afacerea si vei gasi solutii pentru felul cum acest aspect se indreapta apoi catre magazinul sau serviciile pe care le oferi. In cea mai perfecta dintre lumi, nimeni nu ar trebui fortat sa lucreze mai mult de opt ore din viata sa. Dar ce spun eu: nimeni nu ar trebui sa lucreze deloc. Normele care disting lucrul de joaca, de invatare, ar trebui readaptate, imprumutate mai degraba, normelor care privesc serviciul, munca, viata activa, sportul, loisirul si in cele din urma somnul indivizilor unei societati. Sper sa pot finaliza intr-o buna zi desenele care sa ilustreze in contururi si umbre, ceea ce inseamna spatial de retail complet, un perimetru, un loc geometric mai clar spus, in care pasitul propriuzis, sa nu aiba nici o legatura cu lipaitul contemporan pe pardoseala de gresie sau piatra naturala a mall-urilor si galeriilor actuale.

Povestea aceasta este despre tanarul retailer, in afacerea caruia nu vor schimba doar lampile si mobilierul unui magazin pentru a-l face mai putin ‘minimalist’ si nici nu va schimba doar oamenii pentru a-si revigura afacerea. TOTAL Gresit nu este, dar in nici un caz suficient. Afacerea se remodeleaza prin salturi. La nivelul productiei, in primul rand. Vei lucra cu designer specialist toate piesele care iti alcatuiesc visual aspectul magazinului: umerase, etichete, uniforme angajati, cabinele de proba, rafturile, amprenta olfactiva, al felului cum treci prin POS cardul clientului, al felului cum ii impachetezi marfa.

Sunt atat de multe feluri de a castiga publicuri incat ma inflacarez de fiecare data cand unui beneficiar care vinde produse farmaceutice reusesc sa-i mut perceptia catre un nou concept de retail redesenand pentru acesta un nou sistem de raft, de cash desk, de iluminat commercial, si nu in ultimul rand al fluxului clientului. Ma bucur nespus cand un retailer investeste in evenimente care se intampla in spatial sau, asa cum face deja Autograf, Carturesti si o mare parte din centrele comerciale, e-adevarat la o alta scara.

Nu pare sper atat de abstract incat sa ma simt nevoit sa compar intalnirea noastra ca pe cea a unei VIZITE, daca ar fi sa caut un exemplu si din sfera serviciilor, care intr-o buna masura se pot mixa foarte simplu si cald cu zona de retail. Bucatariile sunt cat mai la vederea clientului, avem camera de luat vederi in gradina de unde ni se servesc rosiile, sau puii de gaina, pestii ne sunt serviti cat inca mai inoata, hainele ne sunt create pe loc, pe masura, la comanda, in timp ce vedem un film sau sorbim o ciorba a la grec la restaurantul Italian de la parter.

Iti voi vorbi intr-un articol viitor si despre chirii, dar sper ca aceasta prima INTALNIRE sa iti fi satisfacut si curiozitatea si nevoia de imaginatie si sa ne revedem la planseta, cu creioanele in mana si cu agendele desfacute.

 Second Part

Ti-am primit curiozitatea, acum imi dai deja si atentia: orientarea totala in retail trebuie sa fie catre originalitate si reframing.