Bugetul mediu pentru 2013 total alocat pentru Craciun si Revelion de oraseni atinge valoarea de 1.541 de lei, in crestere fata de ultimii ani cand varia intre 1.046 si 1.255  lei, potrivit unei analize Mednet Marketing Research Center pe un  esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000  locuitori.

Principalul motiv  de crestere a acestui buget poate fi faptul ca preturile la majoritatea produselor si a serviciilor de pe  piata romaneasca au crescut in decursul anului.  Un procent de  33,5% dintre respondenti afirma ca  acest buget este mai mic  decat cel din 2012, astfel putem concluziona si de aici, ca aceasta crestere a  bugetului mediu alocat pentru Sarbatorile de iarna constituie  o crestere relativa  cauzata, in primul  rand, de maririle de preturi”, arata studiul.

Cresterea bugetului alocat pentru Craciun si  Revelion se resimte  la categoria de produse  alimentare  (carne, cozonac etc.),  bugetul mediu  pe care respondentii intentioneaza sa-l aloce  pentru mancare si bautura fiind de 600 de lei. O crestere este inregistrata si pentru categoria de produse nealimentare. Astfel,  pentru produsele  nealimentare specifice (haine, incaltaminte, cosmetice etc.), orasenii  intentioneaza sa aloce, in medie 498  de lei.

Majoritatea respondentilor (87,1%) intentioneaza sa ofere cadouri celor dragi cu  ocazia  Craciunului si a Revelionului.  Suma medie pe care intentioneaza sa o cheltuiasca in  acest an, pentru aceste cadouri este de 465 de lei.  Cei mai multi intentioneaza sa cumpere articole  de imbracaminte/incaltaminte (52,1%), cosmetice/parfumuri (35,2%), jucarii (34,1%) sau  ciocolata/cafea (19,8%) spre a le oferi cadou celor dragi de Craciun si Revelion. 

Principalele categorii  de persoane catre care se vor indrepta aceste cadouri sunt: sotul/  sotia, partenerul(a) (87,5%), copiii  (63,8%) precum si parintii (33, 7%) respondentilor.

Mai mult de o treime dintre respondenti  (38,0%) au sustinut ca exista produse pe care si-ar dori sa  le achizitioneze cu ocazia sarbatorilor dar nu-si permit sa o faca din cauza limitarilor  financiare.  Cele  mai frecvente produse dorite  , dar care nu pot fi achizitionate din cauza surselor financiare  limitate sunt:  produsele TV & electronice (19,4%), produsele IT (16,4%),  electrocasnicele (13,5%)  si carnea (13,5%). 

Un sfert dintre respondentii intervievati (25,6%) au declarat ca vor utiliza internetul pentru  realizarea cumparaturilor de produse si servicii. Pe primul loc  intre modalitatile de utilizare a internetului mentionate de catre acestia se situeaza achizitionarea de  diverse produse (73,7%), pe locul doi se situeaza cautarea de informatii asupra ofertelor diferitelor  magazine (42,4%), iar  pe cel de  –  al treilea realizarea de comparatii intre preturile produselor/  serviciilor.

Photo credit: Express Monorail / Foter.com / CC BY-NC-ND