Bugetul mediu pentru 2013 total alocat pentru Craciun si Revelion de oraseni atinge valoarea de 1.541 de lei, in crestere fata de ultimii ani cand varia intre 1.046 si 1.255 lei, potrivit unei analize Mednet Marketing Research Center pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori.
Principalul motiv de crestere a acestui buget poate fi faptul ca preturile la majoritatea produselor si a serviciilor de pe piata romaneasca au crescut in decursul anului. Un procent de 33,5% dintre respondenti afirma ca acest buget este mai mic decat cel din 2012, astfel putem concluziona si de aici, ca aceasta crestere a bugetului mediu alocat pentru Sarbatorile de iarna constituie o crestere relativa cauzata, in primul rand, de maririle de preturi”, arata studiul.
Cresterea bugetului alocat pentru Craciun si Revelion se resimte la categoria de produse alimentare (carne, cozonac etc.), bugetul mediu pe care respondentii intentioneaza sa-l aloce pentru mancare si bautura fiind de 600 de lei. O crestere este inregistrata si pentru categoria de produse nealimentare. Astfel, pentru produsele nealimentare specifice (haine, incaltaminte, cosmetice etc.), orasenii intentioneaza sa aloce, in medie 498 de lei.
Majoritatea respondentilor (87,1%) intentioneaza sa ofere cadouri celor dragi cu ocazia Craciunului si a Revelionului. Suma medie pe care intentioneaza sa o cheltuiasca in acest an, pentru aceste cadouri este de 465 de lei. Cei mai multi intentioneaza sa cumpere articole de imbracaminte/incaltaminte (52,1%), cosmetice/parfumuri (35,2%), jucarii (34,1%) sau ciocolata/cafea (19,8%) spre a le oferi cadou celor dragi de Craciun si Revelion.
Principalele categorii de persoane catre care se vor indrepta aceste cadouri sunt: sotul/ sotia, partenerul(a) (87,5%), copiii (63,8%) precum si parintii (33, 7%) respondentilor.
Mai mult de o treime dintre respondenti (38,0%) au sustinut ca exista produse pe care si-ar dori sa le achizitioneze cu ocazia sarbatorilor dar nu-si permit sa o faca din cauza limitarilor financiare. Cele mai frecvente produse dorite , dar care nu pot fi achizitionate din cauza surselor financiare limitate sunt: produsele TV & electronice (19,4%), produsele IT (16,4%), electrocasnicele (13,5%) si carnea (13,5%).
Un sfert dintre respondentii intervievati (25,6%) au declarat ca vor utiliza internetul pentru realizarea cumparaturilor de produse si servicii. Pe primul loc intre modalitatile de utilizare a internetului mentionate de catre acestia se situeaza achizitionarea de diverse produse (73,7%), pe locul doi se situeaza cautarea de informatii asupra ofertelor diferitelor magazine (42,4%), iar pe cel de – al treilea realizarea de comparatii intre preturile produselor/ serviciilor.
Photo credit: Express Monorail / Foter.com / CC BY-NC-ND