Flanco Retail a încheiat anul 2016 cu vânzări de 917 milioane de lei (circa 205 milioane euro), cu 18% mai mult decât în anul precedent, a informat compania într-o conferinţă de presă.
Creşterea este de două ori peste media de creștere a pieței, de aproximativ 9,2%, conform rezultatelor GfK Temax.
Compania îşi propune să mai deschidă magazine şi în acest an dar şi să închidă. „Pentru cinci noi unităţi am semnat deja. În aprilie deschidem o unitate de tip big box în Oradea. Am putea deschide chiar 10 – 12 în acest an, dar depinde de negocierile cu proprietarii”, a declarat Dragoș Sîrbu, CEO Flanco Retail.
Cât despre eventualele închideri, chiar dacă puţine, acestea vor fi unităţile mai puţin profitabile. Unele ar putea fi chiar în mall-uri.
„Unele mall-uri îşi justifică nivelul chiriilor, altele nu. Luăm în calcul să închidem în anumite mall-uri unde chiriile sunt aberante”, a declarat Dragoș Sîrbu.
Fără a preciza despre care mall-uri ar putea fi vorba, directorul Flanco s-a referit la faptul că unele centre comerciale de acest tip sunt în situaţia în care nu au trafic aşa de mare încât să justifice chiriile percepute, adăugând, pe de altă parte, că există şi mall-uri unde este foarte mulţumit de vânzările Flanco.
Întrebat de Retailers.ro care sunt mall-urile în care Flanco are cele mai mari vânzări, Dragoș Sîrbu a răspuns (…mai în glumă, mai în serios): „Nu aş vrea să vă spun că nu aş vrea să ne mărească nivelul chiriilor. Dar au fost şi mall-uri unde am ales să nu intrăm. Unul dintre cele deschise recent este Parklake”.
Merită amintit aici şi că pe perioada primului mandat CEO al lui Dragoş Sîrbu (ocupă funcţia de la începutul lui 2014), afacerile companiei au crescut cu 46%, de la 140 miliooane de euro în 2013, înainte de venirea sa pe funcţie, la 205 milioane de euro în 2016 iar numărul angajaţilor a urcat de la 900 la 1.502, cumva în acord cu evoluţia numărului de magazine de la 82 de unităţi la 122 în prezent.
Investițiile planificate pe anul 2017 se ridică la peste 8 milioane de lei. ”Investițiile alocate deschiderilor de magazine sunt optimizate, ținând cont de faptul că am ajuns deja în majoritatea zonelor în care ne-am dorit să fim prezenți. Astfel, vom analiza performanțele și potențialul fiecărui magazin din rețea și, în funcție de rezultatele obținute, ne putem inclusiv retrage sau reloca”, explică Dragoș Sîrbu.
Cum a fost 2016?
”2016 a fost un an de extindere puternică pentru noi, am adăugat 25 magazine rețelei existente, ajungând la un total de 122 de spații în toată țara”, spune Dragoș Sîrbu. ”Desigur, investițiile au fost pe măsură, din totalul de 14,3 milioane de lei, peste 70% fiind alocați deschiderilor de spații noi, relocărilor și reamenajărilor.”
Flanco a continuat investiția în dezvoltarea sistemului și platformelor IT. Aproximativ 3 milioane de lei au mers în această direcție anul trecut, în condițiile în care și vânzările online au fost în creștere. ”Strategia noastră omnichannel a dat roade, creșterile pe online fiind semnificative față de anul precedent, respectiv +32% trafic și +46% vânzări. Traficul pe mobil a crescut cel mai spectaculos, cu 89% față de 2015”, adaugă CEO-ul Flanco Retail.
”Cele mai mari creșteri ale vânzărilor le-au înregistrat produsele high-end, clienții căutând tot mai mult tehnologii și specificații avansate, pe toate segmentele, de la televizoare și electrocasnice mari, la telefoane și electrocasnice mici.”
Astfel, în 2016, vânzările de televizoare 4K au avut o creștere valorică la nivel de piață de 127%, în condițiile în care întreaga categorie de TV a crescut cu 22%. Televizoarele Smart au înregistrat, și ele, o creștere de 26%, iar televizoarele cu diagonale mari, de peste 60 de inch, au crescut, valoric, cu 55% față de 2015.
Pe categoria electrocasnicelor mari, cele mai importante creșteri sunt în zona incorporabilelor. De exemplu, în timp ce vânzările mașinilor de spălat vase au crescut per total cu 40% față de anul precedent, vânzările celor incorporabile au avut o creștere de 46%. Și uscătoarele de rufe au cunoscut o creștere substanțială, de peste 76% la nivel valoric, comparativ cu 2015. În categoria mașinilor de spălat, care a crescut per total cu 18%, cea mai spectaculoasă creștere, de 76%, s-a înregistrat pe segmentul celor de capacitate mare, egală sau mai mare de 8 kg.
Și în vânzările de electrocasnice mici se reflectă opțiunea consumatorilor pentru produse mai sofisticate. De exemplu, aspiratoarele de tip stick, au crescut în 2016 cu 80% față de anul precedent. Fiarele de călcat au înregistrat o creștere ușoară, de 10%, dar în cadrul categoriei se observă o creștere puternică, de 90%, a stațiilor de călcat și a produselor care au eficiență mai mare, se folosesc mai ușor și oferă mai mult timp liber utilizatorului.
Creșteri semnificative au avut și produsele care ajută la menținerea unui stil de viață sănătos, cum ar fi blenderele de masă și cele sport, ce pot fi luate la purtător, care au crescut cu 60% valoric.
În categoria telecom, a crescut preferința clienților pentru display-uri mari, de 5,5 inch și pentru memorii ram și interne generoase. Camerele telefoanelor sunt tot mai performante, nu doar ca rezoluție, cât și ca performanțe de filmare (claritate, slow motion, filmare 4k). Clienții s-au orientat în 2016 mai mult către mărcile și modelele high-end.
IT-ul este singura categorie care scade semnificativ, -12.6%, pe aproape toate segmentele cu excepția celor destinate gaming-ului.